Etusivu » Kaikki festivaalit » » Kuopio Tanssii ja Soi

Kuopio Tanssii ja Soi
12.06.2019 - 18.06.2019



Tietoa festivaalista

Festivaali juhlii vuonna 2019 viidettäkymmenettä kertaa. Pohjoismaiden laajin ja monipuolisin tanssitaidefestivaali sisältää yli 100 kansainvälisen tason tanssiesitystä, kurssia, seminaaria ja oheistapatumaa. Uusi taiteellinen johtaja Riku Lehtopolku ottaa ohjat Jorma Uotisen seuraajana kohti vuoden 2020 festivaalia. Kaikki tapahtumat ovat kaupungin keskustassa, kävelyetäisyydellä, valoisimpien kesäöiden aikaan, järvien ympäröimänä, 400 km pääkaupungista pohjoiseen.

Tapahtuman luonne

Tanssi Klassinen baletti Kursseja Nykytanssi Ohjelmaa lapsille Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Työpajoja Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.kuopiodancefestival.fi
Sähköposti office@kuopiodancefestival.fi
Festivaaliosoite Kuopio Katso kohde kartalla
Puhelin +358 50 322 5220
Toimisto Puijonkatu 27 a 14, FI-70100 Kuopio

Festivaali kartalla

FM Olli Ahlroos: Kuopio Tanssii ja Soi

1960-luvulla syntyi Suomeen kesäfestivaaleja kuin sieniä sateella. Tuolloin Kuopiossakin syntyi ajatus järjestää kaupunkiin kansainvälisesti huomiota herättävä kesätapahtuma. Vuonna 1967 Kuopion kaupungin silloinen orkesterinjohtaja Lauri Siimes, palattuaan opintomatkaltaan Yhdysvalloista, ideoi Kuopioon musiikki- ja musiikkiteatteritapahtumaa. Kun vihdoin vuonna 1968 Siimeksen, kaupunginjohtaja Eino Luukkosen ja teatterijohtaja Aimo Hiltusen rinnalle ideariiheen osallistui Kuopion balettikoulun vastavalittu johtaja Elsa Sylvestersson, sai alkunsa idea tanssin ja erityisesti baletin roolista tapahtuman yhtenä teemana.

6.–14.6.1970 järjestettiinkin Kuopioon ensimmäinen kansainvälinen tanssifestivaali, silloin vielä nimeltään ”Kuopio tanssii”. Kuitenkin koko 70-luvun festivaali tarjosi yleisölle vielä Siimeksen vaikutuksesta runsaan puhallinmusiikkiohjelmiston. Seuraavana vuonna festivaali nimettiinkin uudelleen ja sanat ”…ja soi” liitettiin festivaalin nimeen. Vasta vuonna 1984 musiikin osuus jäi festivaaleilla nimelliseksi ja festivaali alkoi keskittyä melkeinpä ainoastaan tanssiin.

Huomionarvoista jo ensimmäisen vuoden festivaalissa oli sen kansainvälisyys ja laaja, tyylirajoja rikkova esitysrepertuaari. Ensimmäisen festivaalikesän uudentanssin tarjonnasta vastasivat ruotsalainen Cullberg-baletti, yhdysvaltalainen Carry Rick ja suomalaisen modernismin edelläkävijäryhmä Praesens.

Tämä ennakkoluuloton ohjelmisto ja laadukkaiden vierailijoiden esiintyminen jo ensimmäisten vuosien aikana sekä ensimmäisen vuosikymmenen aikana hioutunut festivaalin konsepti takasivat festivaalille nopeasti oman paikkansa suomalaisella kulttuurikentällä. Ensimmäinen vuosi toi mukanaan myös tuleville vuosille ja koko festivaalille leimaa antavan kritiikin ryöpyn. Huolimatta esimerkiksi avantgardistisen Praesens-ryhmän mukana olosta, klassisen ohjelmiston vuoksi festivaali ja Kuopion kaupunki saivat osakseen syytöksiä eliittitaiteen suosimisesta. Alusta asti – ehkä osittain saadun kritiikin vuoksi – festivaali onkin pyrkinyt tarjoamaan myös ilmaista ohjelmistoa ja se on pyrkinyt suuntaamaan festivaalia näkyvästi aktiiviyleisön lisäksi tavallisille kaupunkilaisille.

Suomalaisen tanssin historiaan ja tanssifestivaalin hyväksyttävyyteen kriittisessä vasemmistolais-kulttuuripoliittisessa ilmapiirissä vaikutti suuresti myös tanssiryhmä Raatikon läpimurto Kuopiossa vuonna 1974. Marjo Kuuselan Väki ilman valtaa -teos voidaan nähdä tärkeänä sillanrakennuksena festivaalin ja sen vasemmistokriitikoiden välillä.

Festivaali tuntui kritiikistä huolimatta osuneen kultasuoneen, sillä se oli Pohjolan ainoa tanssifestivaali ja ainutlaatuinen myös melkein koko maailmassa. Seuraavat vuodet vahvistivat menestystä hienoilla vierailuilla, joista esimerkiksi Helsingissä osattiin vain haaveilla. Vuonna 1971 nähtiin Kuopiossa muun muassa englantilainen Ballet Rambert ja seuraavana vuonna Carolyn Carlsonin tähdittämä ranskalaisen Anne Berangerin ryhmä. 70-luvun alussa syntyi idea kilpailujen ja katselmusten järjestämisestä festivaalien yhteyteen. Myös tanssikurssien tarjonta oli oleellinen osa jo ensimmäisillä festivaaleilla. Tällaisenaan festivaalin tarjonnan runko on pysynyt tänäkin vuonna, reilut kolmekymmentä vuotta myöhemmin.

Festivaalin ensimmäisenä vuosikymmenenä sillä ei ollut lainkaan taiteellista johtajaa. Taiteellisesta johdosta vastasi tuolloin komitea. Ennen nykyistä taiteellista johtajaa Jorma Uotista festivaalien taiteellisina johtajina toimivat vuosina 1981–1992 balettitanssija, professori Doris Laine, jonka panostus festivaaleilla näkyi esitystarjonnan laajentumisena ja yleisenä laadun nousuna; vuosina 1993–1998 muun muassa taide- ja teatteriaineiden opettajana ja taidekriitikkonakin tunnettu Jukka O. Miettinen, jonka johtajuusvuosina festivaalin painotus siirtyi näkyvästi etniseen tanssiin; ja 1999-2001 puolestaan Alpo Pakarinen.

Tämänvuotinen Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali on jo järjestyksessään neljäskymmenes. Neljänkymmenen vuoden aikana festivaalista on kasvanut merkittävä kansainvälinen kohtaamispaikka suomalaisille ja ulkomaalaisille tanssintekijöille sekä aina uudelle innostuneelle tanssitaideyleisölle.

Vuodesta 2002 festivaalin taiteellisena johtajana on toiminut kansainvälisesti ehkä Suomen merkittävin koreografi ja Suomen Kansallisbaletin johtajanakin toiminut Jorma Uotinen. Hänen valovoimaiseen julkiseen persoonaansa ja karismaansa kiteytyy varmasti ainakin viime vuosina festivaalin lisääntynyt suosio ja noste. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla sekä Jorma Uotisen karismaattisella julkisella esiintymisellä on ollut varmasti oma vaikutuksensa yleisempään, festivaalin ulkopuoliseenkin tanssitaiteen nosteeseen suomalaisella kulttuurikentällä.

Uotisen johtajakaudella festivaalien tarjonnassa painotus on festivaalien toiminnanjohtajan Anna Pitkäsen mukaan siirtynyt erityisesti eurooppalaiseen nykytanssiin. Eurooppalaisia vieraita onkin viime vuosien varrella nähty Kuopiossa lukemattomia, muun muassa Isosta-Britanniasta (DV8 Physical Theatre, 1997), Belgiasta (Ultima Vez & KVS), Ranskasta (Centre Choréographique National dOrléans & Josef Nadj, Compagnie Carolyn Carlson ja Compagnie Montalvo-Hervieu), Alankomaista (Galili Dance), Portugalista (Ballet Gulbenkian), Venäjältä (Mariinski-teatteri), Ruotsista (Göteborg Ballet ja Kenneth Kvarnström & Co) ja Espanjasta (Nuevo Ballet Espanol), sekä hiukan kauempaakin, muun muassa Kiinasta (The Opera of Peking) ja Thaimaasta (The Royal Dance Company of Thailand), ja nämäkin vain mainitakseni muutaman.

Nimekkäitä suomalaisia tekijöitä festivaaleilla on nähty tietysti myös lukemattomia. Taas vain muutamia mainitakseni: Jenni Kivelä, Jorma Uotinen, Tero Saarinen Company, Anu Viheriäranta, Kare Länsivuori, Harri Kuorelahti, Jyrki Karttunen, Glims & Gloms dance company, Alpo Aaltokoski & Co, Tanssiteatteri Minimi ja Katri Soini. Festivaaleilla on nähty vuosien varrella myös useita kantaesityksiä. Vuonna 2007 maailman kantaesityksensä sai koreografi Arja Tiilen teos Kukaan ei katso.

Laajan esitystarjonnan lisäksi viikon verran kestävä Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali tarjoaa tänäkin vuonna viihdyttävää ja ilmaista oheisohjelmaa läpi viikon torilla pyöriville, jäätelöstään nauttiville ihmettelijöille. Myös erilaisia tanssi- ja kehonhuollon kursseja on tarjolla yhtä lailla nykytanssin ammattilaisille kuin pienille lapsille ja muille vasta-alkajille. Ohjaajina kursseilla toimii kotimaisia ja ulkomaalaisia alan huippuja.

Toiminnanjohtaja Anna Pitkäsen mukaan festivaalin suosio on vuosikymmenien mittainen työvoitto. ”Festivaalin suosio on pitkän ja näyttävän historian – ammattitaitoisen, sitoutuneen henkilökunnan työskentelyn tulosta; onnistuneen festivaalin rakentaminen on tuhansista pienistä palasista muodostuvan pitkäjännitteisen yhteistyön tulosta. Niin menestymiset kuin epäonnistumisetkin on jaettu yhdessä niistä oppien”, kertoo Pitkänen ja jatkaa: ”Menestykseen vaikuttaa ratkaisevasti paikkakunnan myötämielinen ilmapiiri festivaalia kohtaan”.

(Ote artikkelista Tanssi-Instituutiot Suomessa, osa 3 www.liikekieli.com 2007).

Linkki Kuopio Tanssii ja Soin FaceBook-sivuille.

Jaa tapahtuma

Kuopio Tanssii ja Soi täytti järjestäjien odotukset

20.06.2018

49. Kuopio Tanssii ja Soi käynnistyi 13. kesäkuuta torintäyteisen yleisön seuratessa kauppatorilla järjestettyjä avajaisia.

Värikkäiden ja vauhdikkaiden avajaisten jälkeen viikko jatkui aurinkoisen lämpimissä merkeissä, mikä siivitti koko festivaalin tunnelmaa, sanoo taiteellinen johtaja Jorma Uotinen.

Viikolla järjestettiin 22 pääesitystä sekä runsaasti ilmais- ja oheisohjelmaa. Pääesityksiin myynnissä oli noin 7000 lippua käyttöasteen noustessa noin 85 prosenttiin, kurssipaikkoja myynnissä oli noin 700.

Pääesitykset täyttivät kirkkaasti taiteelliset odotuksemme, jatkaa Uotinen. On hyvä, että pystyimme toteuttamaan ohjelmistossamme monipuolisuuden, antamaan tilaa eri ikäluokille ja pienimuotoisille teoksille kuten Carl Knifin kantaesitykselle, Helena Franzénin soololle sekä tanssiteatteri Glims & Glomsin perheteokselle. On Stagessa ja Bodhi Projectissa myös nuorille tanssijoille. Myös pakahduttaville Les Ballets Jazz de Montréalin ja Compagnie Marie Chouinardin suuren luokan teoksille. Niiden innoitus oli löytynyt toisten taiteilijoiden luovuudesta, Cohenista ja Boschista. Ohjelma nosti esiin myös etniset värit ja kulttuurien perinteen Venäjällä, Kiinassa ja Intiassa. Knifin ja Chouinardin teokset näyttivät myös jotain aivan erilaista, tavanomaisesta poikkeavan oudon maailman. Ohjelman korkea laatu näytti todeksi sen, miten tanssi kehittyy, jokainen sukup olvi tuo siihen oman uuden kerroksensa.

Festivaali jatkoi yhteistyötä seurakunnan kanssa, vieden Uotisen ja Jari Hakkaraisen konsertin Alavan kirkkoon. Kirkot näyttävät olevan vakiintumassa festivaalin yhteistyökumppaneiksi.

Oheistapahtumia oli tänä vuonna aiempaa runsaammin, muun muassa toriohjelma toteutettiin päivittäin kahdessa erässä. Yhteistyö muiden tapahtuma- ja seminaarijärjestäjien sekä yritystoimijoiden kanssa on ottanut askeleen eteenpäin, muun muassa Itä-Suomen yliopisto ja Kuopion yrittäjät hyödynsivät hienolla otteella festivaalin tarjontaa omassa toiminnassaan. Ajankohtaisseminaarit nostattivat vilkasta keskustelua mm. ilmastonmuutoksen, taiteen ja tieteen yhteyksistä sekä tanssin neurotieteestä. Satoa Goes Wild ja Paikallisliike toivat lisänsä tapahtumien kirjoon.

Vuosi on talouden osalta tiukka. Suurimman teatteritilan, Musiikkikeskuksen ollessa remontissa myytävien lippujen määrä oli useita tuhansia tavanomaista pienempi, mikä luonnollisesti näkyy myyntituloissa ja heijastuu entistäkin tiukempana kulukurina. Valtaosa pääesityksistä myytiin loppuun jo ennen festivaalin alkamista, mikä toki loi hyvän pohjan koko viikon toteutumiselle. Kävijämäärät ja talouden luvut varmistuvat tuonnempana, kertoo toiminnanjohtaja Anna Pitkänen.

12. – 18.6.2019 festivaali järjestetään 50. kertaa. Se on samalla vahdinvaihto festivaalin taiteellisessa johdossa Jorma Uotisen tehdessä tilaa Riku Lehtopolulle. Hänen ensimmäinen vuotensa festivaalilla toteutuu vuonna 2020.

Tämän kesän tapahtumaan voi tutustua mm.  https://www.facebook.com/KuopioDanceFestival/

Yhdistys käynnistää tänä vuonna kehittämishankkeen, johon toivotetaan tervetulleiksi uudetkin yrityskumppanit.

Kuopio Tanssii ja Soin uusi taiteellinen johtaja valittu

15.03.2018

Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalille on valittu uusi taiteellinen johtaja vuodesta 2020 eteenpäin. Hän on 32-vuotias Riku Lehtopolku. Hän on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt toimia monipuolisesti taiteen eri alojen tehtävissä niin tanssijana, koreografina, opettajana kuin harjoittajanakin sekä erilaisissa alansa asiantuntijatehtävissä. Hän on työskennellyt Pohjoismaissa ja vieraillut esiintyjänä ja opettajana useilla eri festivaaleilla Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa. Hän on esiintynyt mm Tero Saarisen, Marjo Kuuselan, Susanna Leinosen, Jorma Uotisen ja Carl Knifin teoksissa. Hän on toiminut viime vuosina myös toisena Pori Dance Companyn taiteellisena johtajana.

Yhdistyksen hallitus toteaa valinnastaan:

”Kuopio Tanssii ja Soi aloittaa vuonna 2019 uuden 50-vuotiskautensa, taiteellisen johtajan rooli uudessa ajassa on merkittävä. Taidefestivaalin rakentamisessa tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän monipuolisuutta ja eri taiteenalojen tuntemusta. Olemme vaikuttuneita Lehtopolun laaja-alaisesta taiteen ymmärryksestä, sivistyksestä ja näkemyksellisyydestä. Tanssitaiteen lisäksi hänellä on aktiivinen suhde teatteriin, musiikkiin, nykysirkukseen sekä laaja perehtyneisyys kuvataiteen kenttään.  Hänellä on kokemusta myös tapahtumien tuottamisesta ja taloudesta, mikä on erinomainen asia taiteellisella johtajalla. Hänellä on virkistävä ja innostunut nuoremman polven ote. Lehtopolku toi haastattelussa esiin uusia raikkaita ajatuksia mm. festivaalin kurssiohjelman kehittämisee n. Hänellä on realistinen näkökulma tapahtumaamme ja paikkakuntaamme kohtaan sillä hän on ollut festivaalimme vakiokävijä 90-luvun puolivälistä alkaen”.

Suuret tanssituotannot ovat tulleet minulle tutuiksi Suomen kansallisbaletin, Tanskan Kuninkaallisen baletin ja Reykjavik Arts Festivalin lisäksi työskennellessäni myös muun muassa useissa kotimaisissa kaupunginteatterissa. Seuraan aktiivisesti kansainvälistä tanssin kenttää”, Lehtopolku toteaa ja jatkaa

Kuopio Tanssii ja Soin tulevaisuuden näen nykytanssiin keskittyvänä kansainvälisenä festivaalina, jonka ohjelmistoon mahtuu sekä sisällöltään että toteutustavoiltaan keskenään hyvinkin erilaisia teoksia. Omintakeisuutta ja tanssin moniäänisyyttä vaalivien valintojen tulee tarjota katsojille elämysten lisäksi merkityksiä. Minua kiinnostaa tanssin rajapintojen venyttäminen ja sen limittyminen muihin taiteenaloihin. Kauteni aikana aion viedä tanssia myös perinteisten näyttämötilojen ulkopuolelle. Kurssitoiminnassa haluan laajentaa erityisesti edistyneille tanssin opiskelijoille ja ammattilaisille suunnattua tarjontaa. Tavoitteena on myös itse festivaaliviikkoa pitkäkestoisempi mentorointiohjelma kokeneiden taiteilijoiden johdolla ja kasvualustan tarjoaminen nuorille lahjakkuuksille

Riku Lehtopolku on toiminut myös festivaalin nykyisen taiteellisen johtajan Jorma Uotisen assistenttina ja teosharjoittajana.

”Se ei kuitenkaan ollut vaikuttava tai ratkaiseva tekijä valinnassa, Jorma Uotinen ei ole missään vaiheessa osallistunut seuraajansa valintaprosessiin. Lehtopolku vakuutti meidät moniportaisessa haastattelussa. Hän on suurelle yleisölle tuore kasvo, lupaava ja kehityshakuinen nuori tanssialan ammattilainen joka tuntee tanssin kenttää ja tapahtumatoimialaa oman toimintansa kautta. Hänen ajatusmaailmansa istuu erinomaisesti uudistumassa olevaan festivaalimme kehittämisstrategiaan”, kertoo Kuopio Tanssi ja Soi ry:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Soininen.

Riku Lehtopolun luotsaama ensimmäinen festivaali on vuonna 2020, sopimus on kolmivuotinen. Tehtävään haki 14 kovatasoista alan ammattilaista useista eri maista. Aiemmat taiteelliset johtajat ovat Jorma Uotisen ohella olleet Doris Laine, Jukka O. Miettinen ja Alpo Pakarinen.

Jorma Uotisen vuonna 2002 alkanut taiteellinen johtajuus jatkuu vuoden 2019 festivaaliin saakka jolloin Kuopio Tanssii ja Soi järjestetään 50. kerran. Festivaaliohjelma koostuu nykyisellään yli sadasta tanssiesityksestä, tanssikurssista, tori- ja muusta oheistapahtumasta. Festivaali on vanhin, monipuolisin ja laajin vuosittain järjestettävä kansainvälinen tanssitaidefestivaali Pohjoismaissa. Kuopio Tanssii ja Soi ry:n budjetti vuonna 2018 on noin 900 000 euroa, ajankohta on 13. – 20.6.2018.

Festivaalin toiminnanjohtajana jatkaa Anna Pitkänen ja tuottajana Sirpa Miettinen. www.kuopiodancefestival.fi

Muita festivaaleja Näytä kaikki

1 / 27

2 / 27

3 / 27

4 / 27

5 / 27

6 / 27

7 / 27

8 / 27

9 / 27

10 / 27

11 / 27

12 / 27

13 / 27

14 / 27

15 / 27

16 / 27

17 / 27

18 / 27

19 / 27

20 / 27

21 / 27

22 / 27

23 / 27

24 / 27

25 / 27

26 / 27

27 / 27
  • Yhteistyössä: