Etusivu » Kaikki festivaalit » » Kuopio Tanssii ja Soi

Kuopio Tanssii ja Soi
13.06.2018 - 19.06.2018



Tietoa festivaalista

Kuopio Tanssii ja Soi on yksi merkittävimmistä pohjoismaisista tanssitaidefestivaaleista. Tanssiesitysten lisäksi viikon aikana järjestetään kymmenittäin tanssikursseja, toritapahtumia, klubi-iltoja, kulkueita… Tapahtuman taiteellinen johtaja on Jorma Uotinen.

Tapahtuman luonne

Tanssi Klassinen baletti Kursseja Nykytanssi Ohjelmaa lapsille Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Työpajoja Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.kuopiodancefestival.fi
Sähköposti office@kuopiodancefestival.fi
Festivaaliosoite Kuopio Katso kohde kartalla
Puhelin +358 50 322 5220
Toimisto Puijonkatu 27 a 14, FI-70100 Kuopio

Festivaali kartalla

FM Olli Ahlroos: Kuopio Tanssii ja Soi

1960-luvulla syntyi Suomeen kesäfestivaaleja kuin sieniä sateella. Tuolloin Kuopiossakin syntyi ajatus järjestää kaupunkiin kansainvälisesti huomiota herättävä kesätapahtuma. Vuonna 1967 Kuopion kaupungin silloinen orkesterinjohtaja Lauri Siimes, palattuaan opintomatkaltaan Yhdysvalloista, ideoi Kuopioon musiikki- ja musiikkiteatteritapahtumaa. Kun vihdoin vuonna 1968 Siimeksen, kaupunginjohtaja Eino Luukkosen ja teatterijohtaja Aimo Hiltusen rinnalle ideariiheen osallistui Kuopion balettikoulun vastavalittu johtaja Elsa Sylvestersson, sai alkunsa idea tanssin ja erityisesti baletin roolista tapahtuman yhtenä teemana.

6.–14.6.1970 järjestettiinkin Kuopioon ensimmäinen kansainvälinen tanssifestivaali, silloin vielä nimeltään ”Kuopio tanssii”. Kuitenkin koko 70-luvun festivaali tarjosi yleisölle vielä Siimeksen vaikutuksesta runsaan puhallinmusiikkiohjelmiston. Seuraavana vuonna festivaali nimettiinkin uudelleen ja sanat ”…ja soi” liitettiin festivaalin nimeen. Vasta vuonna 1984 musiikin osuus jäi festivaaleilla nimelliseksi ja festivaali alkoi keskittyä melkeinpä ainoastaan tanssiin.

Huomionarvoista jo ensimmäisen vuoden festivaalissa oli sen kansainvälisyys ja laaja, tyylirajoja rikkova esitysrepertuaari. Ensimmäisen festivaalikesän uudentanssin tarjonnasta vastasivat ruotsalainen Cullberg-baletti, yhdysvaltalainen Carry Rick ja suomalaisen modernismin edelläkävijäryhmä Praesens.

Tämä ennakkoluuloton ohjelmisto ja laadukkaiden vierailijoiden esiintyminen jo ensimmäisten vuosien aikana sekä ensimmäisen vuosikymmenen aikana hioutunut festivaalin konsepti takasivat festivaalille nopeasti oman paikkansa suomalaisella kulttuurikentällä. Ensimmäinen vuosi toi mukanaan myös tuleville vuosille ja koko festivaalille leimaa antavan kritiikin ryöpyn. Huolimatta esimerkiksi avantgardistisen Praesens-ryhmän mukana olosta, klassisen ohjelmiston vuoksi festivaali ja Kuopion kaupunki saivat osakseen syytöksiä eliittitaiteen suosimisesta. Alusta asti – ehkä osittain saadun kritiikin vuoksi – festivaali onkin pyrkinyt tarjoamaan myös ilmaista ohjelmistoa ja se on pyrkinyt suuntaamaan festivaalia näkyvästi aktiiviyleisön lisäksi tavallisille kaupunkilaisille.

Suomalaisen tanssin historiaan ja tanssifestivaalin hyväksyttävyyteen kriittisessä vasemmistolais-kulttuuripoliittisessa ilmapiirissä vaikutti suuresti myös tanssiryhmä Raatikon läpimurto Kuopiossa vuonna 1974. Marjo Kuuselan Väki ilman valtaa -teos voidaan nähdä tärkeänä sillanrakennuksena festivaalin ja sen vasemmistokriitikoiden välillä.

Festivaali tuntui kritiikistä huolimatta osuneen kultasuoneen, sillä se oli Pohjolan ainoa tanssifestivaali ja ainutlaatuinen myös melkein koko maailmassa. Seuraavat vuodet vahvistivat menestystä hienoilla vierailuilla, joista esimerkiksi Helsingissä osattiin vain haaveilla. Vuonna 1971 nähtiin Kuopiossa muun muassa englantilainen Ballet Rambert ja seuraavana vuonna Carolyn Carlsonin tähdittämä ranskalaisen Anne Berangerin ryhmä. 70-luvun alussa syntyi idea kilpailujen ja katselmusten järjestämisestä festivaalien yhteyteen. Myös tanssikurssien tarjonta oli oleellinen osa jo ensimmäisillä festivaaleilla. Tällaisenaan festivaalin tarjonnan runko on pysynyt tänäkin vuonna, reilut kolmekymmentä vuotta myöhemmin.

Festivaalin ensimmäisenä vuosikymmenenä sillä ei ollut lainkaan taiteellista johtajaa. Taiteellisesta johdosta vastasi tuolloin komitea. Ennen nykyistä taiteellista johtajaa Jorma Uotista festivaalien taiteellisina johtajina toimivat vuosina 1981–1992 balettitanssija, professori Doris Laine, jonka panostus festivaaleilla näkyi esitystarjonnan laajentumisena ja yleisenä laadun nousuna; vuosina 1993–1998 muun muassa taide- ja teatteriaineiden opettajana ja taidekriitikkonakin tunnettu Jukka O. Miettinen, jonka johtajuusvuosina festivaalin painotus siirtyi näkyvästi etniseen tanssiin; ja 1999-2001 puolestaan Alpo Pakarinen.

Tämänvuotinen Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali on jo järjestyksessään neljäskymmenes. Neljänkymmenen vuoden aikana festivaalista on kasvanut merkittävä kansainvälinen kohtaamispaikka suomalaisille ja ulkomaalaisille tanssintekijöille sekä aina uudelle innostuneelle tanssitaideyleisölle.

Vuodesta 2002 festivaalin taiteellisena johtajana on toiminut kansainvälisesti ehkä Suomen merkittävin koreografi ja Suomen Kansallisbaletin johtajanakin toiminut Jorma Uotinen. Hänen valovoimaiseen julkiseen persoonaansa ja karismaansa kiteytyy varmasti ainakin viime vuosina festivaalin lisääntynyt suosio ja noste. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla sekä Jorma Uotisen karismaattisella julkisella esiintymisellä on ollut varmasti oma vaikutuksensa yleisempään, festivaalin ulkopuoliseenkin tanssitaiteen nosteeseen suomalaisella kulttuurikentällä.

Uotisen johtajakaudella festivaalien tarjonnassa painotus on festivaalien toiminnanjohtajan Anna Pitkäsen mukaan siirtynyt erityisesti eurooppalaiseen nykytanssiin. Eurooppalaisia vieraita onkin viime vuosien varrella nähty Kuopiossa lukemattomia, muun muassa Isosta-Britanniasta (DV8 Physical Theatre, 1997), Belgiasta (Ultima Vez & KVS), Ranskasta (Centre Choréographique National dOrléans & Josef Nadj, Compagnie Carolyn Carlson ja Compagnie Montalvo-Hervieu), Alankomaista (Galili Dance), Portugalista (Ballet Gulbenkian), Venäjältä (Mariinski-teatteri), Ruotsista (Göteborg Ballet ja Kenneth Kvarnström & Co) ja Espanjasta (Nuevo Ballet Espanol), sekä hiukan kauempaakin, muun muassa Kiinasta (The Opera of Peking) ja Thaimaasta (The Royal Dance Company of Thailand), ja nämäkin vain mainitakseni muutaman.

Nimekkäitä suomalaisia tekijöitä festivaaleilla on nähty tietysti myös lukemattomia. Taas vain muutamia mainitakseni: Jenni Kivelä, Jorma Uotinen, Tero Saarinen Company, Anu Viheriäranta, Kare Länsivuori, Harri Kuorelahti, Jyrki Karttunen, Glims & Gloms dance company, Alpo Aaltokoski & Co, Tanssiteatteri Minimi ja Katri Soini. Festivaaleilla on nähty vuosien varrella myös useita kantaesityksiä. Vuonna 2007 maailman kantaesityksensä sai koreografi Arja Tiilen teos Kukaan ei katso.

Laajan esitystarjonnan lisäksi viikon verran kestävä Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali tarjoaa tänäkin vuonna viihdyttävää ja ilmaista oheisohjelmaa läpi viikon torilla pyöriville, jäätelöstään nauttiville ihmettelijöille. Myös erilaisia tanssi- ja kehonhuollon kursseja on tarjolla yhtä lailla nykytanssin ammattilaisille kuin pienille lapsille ja muille vasta-alkajille. Ohjaajina kursseilla toimii kotimaisia ja ulkomaalaisia alan huippuja.

Toiminnanjohtaja Anna Pitkäsen mukaan festivaalin suosio on vuosikymmenien mittainen työvoitto. ”Festivaalin suosio on pitkän ja näyttävän historian – ammattitaitoisen, sitoutuneen henkilökunnan työskentelyn tulosta; onnistuneen festivaalin rakentaminen on tuhansista pienistä palasista muodostuvan pitkäjännitteisen yhteistyön tulosta. Niin menestymiset kuin epäonnistumisetkin on jaettu yhdessä niistä oppien”, kertoo Pitkänen ja jatkaa: ”Menestykseen vaikuttaa ratkaisevasti paikkakunnan myötämielinen ilmapiiri festivaalia kohtaan”.

(Ote artikkelista Tanssi-Instituutiot Suomessa, osa 3 www.liikekieli.com 2007).

Linkki Kuopio Tanssii ja Soin FaceBook-sivuille.

Jaa tapahtuma

Kuopio Tanssii ja Soilla menestyksekäs festivaaliviikko

20.06.2017

48. Kuopio Tanssii ja Soi alkoi keskiviikkona 14. kesäkuuta torintäyteisen yleisön seuratessa avajaisia. Edellisiltana oli jo otettu varaslähtö Kansallisbaletin kesäkiertueen myötä Satamatorilla sekä pari päivää aiemmin DaCi Europe -nimisessä lasten ja nuorten tanssitapahtumassa.
Taiteellinen johtaja tyytyväinen antiin
Jorma Uotisen mukaan pääohjelman esitykset täyttivät kaikki niille asetetut taiteelliset odotukset.
– Näytti siltä, että teokset kommunikoivat hyvin yleisön kanssa. Välitön reaktio ja jälkipalaute on ollut koko ajan erittäin positiivista. Kuten olin ajatellut, kävivät ryhmät ja teokset hyvää dialogia keskenään. Tavoiteltu ihmisen kuva, tanssin monet kasvot eri kansallisuuksien  näkökulmista saavutettiin, pohtii Uotinen.

Uotisen mielestä festivaalin koreografisia helmiin kuului Nederlands Dans Theater 2:n esittämä Hans van Manenin teos Solo, joka oli musikaalisuudessaan loistoesimerkki suuren mestarin työstä, johon ei kuka tahansa yllä. – Muutenkin hollantilaisryhmän tanssin virtuositeetti oli korkea, sitä on aina hienoa katsoa, aivan kuin Usain Boltin ylivertaista juoksua.

Vielä viimeisenä päivänä toistamiseen nähtävä Vertigo Dance Companyn teos Yama oli Uotisen mukaan koreografiassaan rikas ja vaihtelevan monipuolinen. Tanssijat olivat suvereeneja taidossaan ja osaamisessaan. Teoksen visuaalinen estetiikka oli hyvin harkittu ja viimeistelty. Dada Masilon Giselle puolestaan oli tajunnanräjäyttävä versio, joka väisti afrikkalaisuudessaan klassisen baletin kliseet.

– Kiinalaisen Xiexin Dance Companyn tuoma maailmankuva oli tanssia iholla, emotionaalisesti vahva kokemus. VerTeDance Tšekeistä taas toi mukaan yhteiskunnallisen viestin, ihmisen vapauskäsitteen pohdiskelun. Iron Skullsin räjähtävä voima ja räävitön Israel Galván tekivät vaikutuksen, pohdiskelee Uotinen ja toivoo, että teokset ovat jättäneet vahvan muistijäljen katsojiin. Hänen mukaansa Kuopiossa on valveutunut ja sivistynyt tanssiyleisö

Taloudelliset tavoitteet saavutettaneen
Pääesityksissä tultaneen saavuttamaan 80 % käyttöaste, kokonaiskapasiteetin ollessa reilut 10 000 paikkaa. Kursseilla osanottajia oli noin 700. Ilmaistapahtumat vetivät viikon aikana tuhansia katsojia.

Tänä vuonna lasten ja nuorten osallistuminen on ollut ilahduttavan runsasta, mikä istuu hyvin Suomi 100 -juhlavuoden teemaan, Suomen tulevaisuus. Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa.

– Talouden osalta suuria yllätyksiä ei liene tulossa joskin tämän vuoden pääohjelmassa oli runsaasti myös taloudellisia riskejä, lopulliset tulokset valmistuvat myöhemmin, kertoo toiminnanjohtaja Anna Pitkänen.

Pitkänen toteaa, että median kiristynyt tilanne näkyy suppeampana toimittajien osallistumisena festivaalin tapahtumiin, tanssitaiteelle toivoisi toki laajempaakin näkyvyyttä.

Toriohjelma, Musiikkikeskuksen ELO-Forum ja muut oheistapahtumat vetivät yleisöä erinomaisesti ja säätkin suosivat. Oheistapahtumien määrä osoitti kasvamisen merkkejä, mukana oli mm. Satoa Goes Wild -ruokatapahtuma. Tapahtumayhteistyö laajeni mm. seminaarien osalta, kun mukaan liittyi uusia kumppaneita, kuten Suomen aivotutkimus- ja kuntoutuskeskus Neuron ja KYS Neurokeskus.

Ensi vuoden ohjelmaneuvottelut ovat käynnissä ja ohjelmisto julkistetaan tammikuussa 2018. Taiteellisesta linjasta vastaa Jorma Uotinen. Ensi vuonna festivaalin ajankohta on 13.–19.6.2018.

www.kuopiodancefestival.fi

Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin taiteellinen johtaja vaihtuu 2020

08.05.2017

Kuopio Tanssii ja Soi hakee taiteellista johtajaa. Nykyisen taiteellisen johtajan, vuodesta 2002 festivaalin pääohjelmasta vastanneen Jorma Uotisen kausi jatkuu vuoden 2019 festivaaliin saakka. Silloin Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali järjestetään 50. kerran.

Festivaali hakee taiteellista johtajaa avoimen haun kautta.

-Taide ei tunne rajoja, uusi taiteellinen johtaja voi olla myös maan rajojen ulkopuolelta. Pääasia että hän on taiteenalamme ammattilainen ja hänellä on näkemystä, ideoita, visioita ja verkostoja taiteen, yleisöjen ja tapahtumien kehittämiseksi. Myös kokemus suurten tapahtumien järjestämisestä ja merkityksestä paikkakuntansa kehittämisessä on eduksi, toteavat festivaalin hallituksen puheenjohtaja Kirsi Soininen ja toiminnanjohtaja Anna Pitkänen.

Uuden johtajan ensimmäinen haaste on vuoden 2020 festivaali.

Lisätiedot Taiteellinen johtaja 2020 -hausta löytyvät festivaalin kotisivuilta www.kuopiodancefestival.fi

Festivaalin taiteellisesta linjasta ovat aiemmin vastanneet
Järjestelytoimikunta 1970-1980
Doris Laine 1981 – 92
Jukka O. Miettinen 1993 – 1998
Alpo Pakarinen 1999 – 2001
Jorma Uotinen 2002-

Kuopio Tanssii ja Soi järjestetään 14.-20.6.2017.

1 / 22

2 / 22

3 / 22

4 / 22

5 / 22

6 / 22

7 / 22

8 / 22

9 / 22

10 / 22

11 / 22

12 / 22

13 / 22

14 / 22

15 / 22

16 / 22

17 / 22

18 / 22

19 / 22

20 / 22

21 / 22

22 / 22
  • Yhteistyössä: