Etusivu » Kaikki festivaalit » » Musiikin aika, Viitasaari

Musiikin aika, Viitasaari
03.07.2018 - 09.07.2018

Tietoa festivaalista

Musiikin aika tuo vuosittain Viitasaarelle suomalaiset ja kansainväliset nykymusiikin huippuesiintyjät ja säveltäjät kantaesitysten ja laajan konserttiohjelman pariin. Tasokkaasta ja rohkeasta otteestaan tunnettu festivaali toimii myös nykymusiikin akatemiana keskellä Suomen kauneinta kesää.

Tapahtuman luonne

Nykymusiikki Kamarimusiikki Klassinen musiikki Kursseja Ohjelmaa lapsille Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Työpajoja Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.musiikinaika.org
Sähköposti info@musiikinaika.org
Festivaaliosoite Viitasaari Katso kohde kartalla
Puhelin +358 44 599 4883
Toimisto Keskitie 10, FI-44500 Viitasaari

Festivaali kartalla

Viitasaaren kesäakatemia ry:n järjestämä Musiikin aika on Suomen ainoa vuosittain järjestettävä nykymusiikkiin keskittyvä festivaali. Vuonna 2012 juhlittiin festivaalin 30-vuotisjuhlavuotta. Viitasaarelle v. 1982 perustettu ja sinne vakiintunut tapahtuma on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu nykymusiikin foorumi, jolla ovat vierailleet lähes kaikki elossa olevat aikamme merkittävät nykysäveltäjät John Cagesta Iannis Xenakisiin ja György Ligetistä Beat Furreriin, kotimaisia kärkinimiä unohtamatta. Alan tärkeimmät taiteilijat ovat niin ikään käyneet esiintymässä festivaalilla: Arditti Quartet, Avanti!, Barry Guy, Derek Bailey, Ian Pace, Kronos Quartet, musikFabrik, Quatuor Diotima, Klangforum Wien, Uusinta, Vinko Globokar, Tokyo Philharmonic Chorus jne.

Festivaalin menestystekijä on tinkimätön taiteellinen näkemys, josta ovat huolehtineet taiteelliset johtajat, säveltäjät Jukka Tiensuu, Jarmo Sermilä, Tapio Tuomela, Perttu Haapanen ja vuodesta 2014 alkaen Johan Tallgren. Musiikin aika valittiin Finland Festivalsin Vuoden Festivaaliksi 2009. Ohjelmistossa on vuosittain runsaasti kantaesityksiä ja viimeisen 20 vuoden aikana sävellettyjä teoksia.

Jaa tapahtuma

Musiikin ajassa kolme laajaa esitystaideteosta

28.05.2018

Kolme laajaa esitystaidekokonaisuutta valtaa Viitasaari Areenan kiteyttäen festivaalin teeman ”Bodies & Rooms” esimerkillisesti. ”Kehollisuus ja erilaiset nykyiset esitystilat ovat muuttaneet esitystaiteita yhtä paljon kuin digiaika ja voisimme sanoa että trilogia kysyy mitä kokonaisuus kuten konsertti tai ooppera voi olla kun teokset ovat irtaantuneet klassisesta konserttisalista ja oopperasalista”, miettii taiteellinen johtaja Johan Tallgren logistisesti haastavaa kokonaisuutta.

Ensi kertaa Viitasaarella vierailevan säveltäjä ja ohjaaja Heiner Goebbelsin näyttämöllinen konsertti ”Songs of Wars I have seen” kahdelle yhtyeelle perustuu Gertrude Steinin teksteihin naisten arkisista kokemuksista toisen maailmansodan aikana miehitetyssä Ranskassa. Teoksen esittävät lauantaina 7.7. International Contemporary Ensemble (ICE) ja Suomalainen Barokkiorkesteri Christian Karlsenin johdolla. Useaan otteeseen palkittu Heiner Goebbels on tämän päivän esitystaiteen ja musiikkiteatterin johtavia nimiä, ja esityksen ohjaava Goebbels luennoi festivaalilla vuosistaan (2012–14)  kuuluisan Ruhrtriennalen taiteellisena johtajana.

Festivaalin viimeisenä päivänä 9.7. Varsovan Nowy Teatr tuo Areenalle Berliinissä toimivan puolalaisen säveltäjä Wojtek Blecharzin teoksen Body-Opera, joka luo vision siitä mistä tulevaisuuden oopperassa voisi olla kyse. Kulttiohjaaja Krzysztof Warlikowskin teatteri Varsovassa on tunnettu rajoja rikkovista teoskokonaisuuksistaan; Blecharzin Body-Opera on installaatioteos, joka on omistettu yleisölle ja sävelletty yleisön keholle, sadalle sensorityynylle, yhdelle tanssijalle, lyömäsoittimille ja kontrabassolle. Sadalta joogamatolta osallistuva yleisö saa opiskella muun muassa trans-sensorialista kuuntelua lähes barokkisen moniosaisessa teoksessa, jossa musiikki liikkuu ambientista perkussiiviseen, yhteisöllisen hyvinvointikokemuksen ja perfomanssitaiteen välimaastossa ollen kaikkea tätä ja enemmänkin metallisen säihkyvän lavastuksen ja valaistuksen keskellä.

Aiemmin julkistettu avajaiskonsertti The Otheroom liikuttaa yhtälailla yleisöä. Säveltäjä Rolf Wallin sekä koreografiasta ja lavastuksesta vastaavat Belgiassa fieldworks-kollektiivissa toimivat Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki tuovat Viitasaari Areenalle tanssijoita, tuplatorvilla soittavia Musikfabrikin vaskimuusikoita ja heliumpalloja jatkuvassa liikkeessä.

Säveltäjävieraat Chaya Czernowin ja Jennifer Walshe
Säveltäjävieras on israelilaissyntyinen Chaya Czernowin, jonka  laajan teoksen HIDDEN Musiikin ajassa usein vieraillut Arditti-jousikvartetti esittää IRCAMin monikanavaäänentoiston kanssa Viitasaaren kirkossa 6.7. Samassa konsertissa kuullaan vuonna 2015 Viitasaarella vierailleen Sir Harrison Birtwistlen Silk House Sequences teos samalta vuodelta.

Aiemmin Musiikin ajassa vieraillut Jennifer Walshe palaa festivaalille esiintyjänä ja opettajana. Hänen teoksessaan Everything is Important laulajalle, kvartetille ja videolle näemme Walshen keskellä aikamme digiähkyä laulamassa ja tanssimassa Arditti-kvartetin kanssa. Walshe pitää myös intensiivisen duoimprovisaatioillan improvisaatiokurssin toisen opettajan Tomomi Adachin kanssa.

Kantaesityksissä yhdistyvät tilat, kehot ja elektroniikka
Festivaalilla kuullaan eurooppalaisen yhteistyön tuottama kantaesitysteos säveltäjä Sampo Haapamäeltä, jonka Musiikin aika -festivaali ja pariisilainen Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) ovat tilanneet. Teoksen kantaesittää New Yorkissa toimiva International Contemporary Ensemble (ICE), ja vierailevana kapellimestarina Musiikin ajan kantaesityksessä toimii Christian Karlsen. Samassa konsertissa Viitasaaren kirkossa 5.7. yhtye esittää teokset Love Song ja Ayre Chaya Czernowinilta.

Ensi kertaa Musiikin ajassa vierailevalla Suomalaisella Barokkiorkesterilla on myös oma konsertti festivaalilla, jossa orkesteri kantaesittää Saksassa toimivan, Keski-Euroopassa paljon huomiota saaneen Sarah Nemtsovin heille säveltämän teoksen.

Muu ohjelmisto
Festivaalin sooloresitaaleista vastaavat tänä vuonna briteissä toimiva amerikkalainen alttoviulisti Stephen Upshaw, joka esittää muun muassa Kaija Saariahon ja Jagoda Smytkan teoksia alttoviululle ja elektroniikalle. Tanskalaisen harmonikkasoittajan Andreas Borregaardin videota sisältävässä resitaalissa näemme hänet soittamassa, laulamassa ja voimistelemassa Jennifer Walshen ja Simon Steen-Andersenin hänelle sävelletyissä teoksissa, videoilla kohtaamme hengityskoneita ja traktoreita.

Joitakin konserttiohjelmia julkaistaan myöhemmin.

Lipunmyynti on alkanut! Varmista paikkasi kiinnostavissa konserteissa ja osta lippusi etukäteen osoitteesta: https://musiikinaika.tapahtumiin.fi/fi/

Musiikin aika järjestetään 3.-9.7.2018.

www.musiikinaika.org

Musiikin ajassa kehon, tilan ja teknologian liitto

12.04.2018

Heinäkuun 3.-9. päivä Viitasaarella järjestettävä nykymusiikin festivaali nostaa esiin teoksia ja tekijöitä, jotka työskentelevät hybriditaiteen kentällä ja haastavat perinteistä teoskäsitystä. ”Yhteiskunnan kiihtyvä digitaalinen aikakäsitys vaikuttaa meihin kaikkiin ja siten yhtälailla nykymusiikkiin ja esitystaiteeseen joka käyttää hyväkseen viimeisintä teknologiaa. Nykypäivänä yleisön, esittäjän ja tekijän roolit voivat muuntua esityksen edetessä esitystilasta riippuen”, toteaa festivaalin taiteellinen johtaj Johan Tallgren.

Avajaiskonsertti The Otheroom liikuttaa tänä vuonna myös yleisöä. Säveltäjä Rolf Wallin sekä koreografiasta ja lavastuksesta vastaavat Belgiassa fieldworks-kollektiivissa toimivat Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki tuovat Viitasaari Areenalle tanssijoita, muusikoita ja heliumpalloja jatkuvassa liikkeessä. Teatterillisen ja tanssillisen rituaalin keskellä yleisö pääsee kulkemaan vapaasti ja seuraamaan lähietäisyydeltä eloelektroniikkaan reagoivia muusikoita. Oslossa vuonna 2016 ensi-iltansa saanut teos kuullaan ja nähdään festivaalin avajaispäivänä tiistaina 3.7.

Avajaiskonsertti rikkoo perinteisen konserttisalin käytön ja tuo yleisön ja esiintyjät lähelle toisiaan. Myös festivaalin tilausteokset käsittelevät tilaa ja kehollisuutta eri näkökulmista. Aikaisemmin julkistettu Sampo Haapamäen teos kamariyhtyeelle, jonka toisena tilaajana on Ircam (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique, Pariisi), käyttää hyväkseen mm. liikkeentunnistusteknologiaa joka seuraa kapellimestarin liikettä yhtyeen edessä.

Festivaalin toinen tilaus on tehty yhdeltä diginatiivisukupolven johtavalta säveltäjältä, Hampurissa toimivalta Alexander Schubertilta. Teoksen yhteistilaaja defunensemble kantaesittää festivaalilla multimediateoksen Backrooms, joka sisältää niin videota kuin elektroniikkaakin ja levittäytyy konserttitilasta takahuoneisiin. Defunensemblen taiteellinen johtaja Sami Klemola odottaa yhteistyötä Schubertin kanssa. ”Schubert työskentelee kiinnostavalla tavalla eri taiteiden rajapinnoilla, luvassa on varmasti monipuolinen, persoonallinen ja yllättävä uusi teos ”.

Alexander Schubert (s. 1979) on tällä hetkellä sukupolvensa seuratuimpia ”The New Discipline” -säveltäjiä Euroopassa. Hän yhdistää digitodellisuutta hybriditeoksiinsa, jotka voivat ottaa performatiivisen luennon, pelin tai teknotapahtuman muodon. Hänen teoksensa ovat harvoin vain kuuntelukokemuksia; esimerkiksi Luxemburgissa vuonna 2017 autiossa hotellissa kantaesitetyssä Back Mirror -teoksessa anonyymeihin kaapuihin puettu yleisö käveli maastossa kohdaten hotellin historian. Myös bioinformatiikka opiskelleen Schubertin teoksia esitetään aktiivisesti johtavilla festivaaleilla kuten Wiener Festwochen, Ruhrtriennale ja Manifeste. Suomessa ja Musiikin ajassa Schubert vierailee ensimmäistä kertaa.

Festivaalin koko ohjelma julkaistaan toukokuussa.

www.musiikinaika.org

Musiikin ajan kurssiopettajina Chaya Czernowin, Jennifer Walshe & Tomomi Adachi sekä IRCAMin elektroniikka-asiantuntijat

18.12.2017

Musiikin ajan kurssien ennakkotiedot on julkaistu, ja kursseille ilmoittautuminen alkaa 15.1.2018. Huippuopettajien pitämät kurssit järjestetään Musiikin ajan yhteydessä 3.-9.7.2018 Viitasaarella.

Sävellyskurssin opettaja on Chaya Czernowin. Israelilaissyntyisen Czernowinin musiikkia on esitetty laajasti ympäri maailmaa parhaimpien orkestereiden ja muusikoiden toimesta. Hän on säveltänyt teoksia muun muassa Daniel Barenboimin West-Eastern Divan -orkesterille ja hänen oopperansa ovat usein nostettu vuoden kohokohdiksi maineikkaassa Opernwelt -lehdessä. Sävellyksistään useasti palkittu Czernowin oli ensimmäinen nainen, joka nimitettiin sävellyksen professoriksi Wienin esittävän taiteen yliopistoon 2006-2009, sekä Harvardin yliopistoon, jossa hän on toiminut pääsävellysprofessorina vuodesta 2009. Musica nova Helsingissä hän vieraili vuonna 2013.

Jo lähes kulttimaineessa oleva laulaja-säveltäjä Jennifer Walshe ja japanilainen äänirunoilija ja improvisaattori Tomomi Adachi saapuvat pitämään improvisaatiokurssia. Adachi ja Walshe ovat esiintyneet yhdessä tavattuaan New Yorkissa vuonna 2010, keskittyen teoksissaan yhdistämään ääniään elektroniikan, esineiden ja instrumenttien kanssa. Kurssilla painotetaan improvisaation ja ääni-improvisaation fyysisiä ja spatiaalisia näkökohtia.

Elektroniikka-laboratorio tarjoaa moduleita säveltäjille, esiintyjille ja musiikkiteknologian ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneita nykymusiikista ja teknologian käytön eri osa-alueista ja uusimmista tuulista. IRCAMin asiantuntijat sekä elektroniikan käyttöön perehtyneet säveltäjät ja esiintyjät mentoroivat osallistujia, jolloin osallistuminen omalla teknisen tietämyksen tasolla on mahdollista.
Lisätietoja:

www.musiikinaika.org/kurssit

1 / 14

2 / 14

3 / 14

4 / 14

5 / 14

6 / 14

7 / 14

8 / 14

9 / 14

10 / 14

11 / 14

12 / 14

13 / 14

14 / 14
  • Yhteistyössä: