Etusivu » Kaikki festivaalit » » Musiikin aika, Viitasaari

Musiikin aika, Viitasaari
02.07.2019 - 07.07.2019



Tietoa festivaalista

Musiikin aika tuo vuosittain Viitasaarelle suomalaiset ja kansainväliset nykymusiikin huippuesiintyjät ja säveltäjät kantaesitysten ja laajan konserttiohjelman pariin. Tasokkaasta ja rohkeasta otteestaan tunnettu festivaali toimii myös nykymusiikin akatemiana keskellä Suomen kauneinta kesää.

Tapahtuman luonne

Nykymusiikki Kamarimusiikki Klassinen musiikki Kursseja Ohjelmaa lapsille Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Työpajoja Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.musiikinaika.org
Sähköposti info@musiikinaika.org
Festivaaliosoite Viitasaari Katso kohde kartalla
Puhelin +358 44 599 4883
Toimisto Keskitie 10, FI-44500 Viitasaari

Festivaali kartalla

Viitasaaren kesäakatemia ry:n järjestämä Musiikin aika on Suomen ainoa vuosittain järjestettävä nykymusiikkiin keskittyvä festivaali. Vuonna 2012 juhlittiin festivaalin 30-vuotisjuhlavuotta. Viitasaarelle v. 1982 perustettu ja sinne vakiintunut tapahtuma on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu nykymusiikin foorumi, jolla ovat vierailleet lähes kaikki elossa olevat aikamme merkittävät nykysäveltäjät John Cagesta Iannis Xenakisiin ja György Ligetistä Beat Furreriin, kotimaisia kärkinimiä unohtamatta. Alan tärkeimmät taiteilijat ovat niin ikään käyneet esiintymässä festivaalilla: Arditti Quartet, Avanti!, Barry Guy, Derek Bailey, Ian Pace, Kronos Quartet, musikFabrik, Quatuor Diotima, Klangforum Wien, Uusinta, Vinko Globokar, Tokyo Philharmonic Chorus jne.

Festivaalin menestystekijä on tinkimätön taiteellinen näkemys, josta ovat huolehtineet taiteelliset johtajat, säveltäjät Jukka Tiensuu, Jarmo Sermilä, Tapio Tuomela, Perttu Haapanen ja vuodesta 2014 alkaen Johan Tallgren. Musiikin aika valittiin Finland Festivalsin Vuoden Festivaaliksi 2009. Ohjelmistossa on vuosittain runsaasti kantaesityksiä ja viimeisen 20 vuoden aikana sävellettyjä teoksia.

***************

Vuoden 2019 festivaalin teemana on Valon kielioppi – The Grammar of Light. Teema ammentaa yhteyksistä, joita musiikilla on valoon ja valon metafyysisiin ja eksistentiaalisiin ulottuvuuksiin ja jotka kietoutuvat erilaisiin pyhän ja mystisyyden kerroksiin. Festivaalilla musiikkiin yhdistyy mm. videoita, valoja, tanssia ja näytelmää. Valon ulottuvuuksia tutkitaan monesta katselukulmasta.

Festivaalin säveltäjävieraana vuonna 2019 on yksi tunnetuimmista suomalaisista nykysäveltäjistä, Kaija Saariaho. Festivaaliohjelmassa on monia Saariahon teoksia, mm. suuri sooloviuluteos Frises sekä näyttämölliset, Suomen uutuusesityksen saavat Graal Théâtre ja Study for Life. Useita teoksia kuullaan myös Karlheinz Stockhausenilta ja monilta pohjoismaisilta säveltäjiltä.

Jaa tapahtuma

Musiikin ajassa valoteoksia, virtuaalitodellisuutta ja pitkäaikaisten yhteistöiden hedelmiä

23.05.2019

Kansainvälinen nykymusiikin festivaali Musiikin aika järjestetään Viitasaarella 2.–7.7.2019, nyt jo 38 kerran. Tämän vuoden festivaali sukeltaa mystisyyden ja hengellisyyden syövereihin tutkien monimuotoisten musiikkiteosten kautta valon olemusta eksistentiaalisena ulottuvuutena. Festivaalin keskiössä ovat Kaija Saariahon ja Karlheinz Stockhausenin teokset ja tuotannot, joita kuullaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Festivaalin säveltäjävieraan Saariahon musiikkia on muutoinkin runsaasti festivaaliohjelmassa. Odotettu kantaesitys festivaalilla on Alexander Schubertin virtuaalitodellisuutta hyödyntävä ja äänen, valon ja liikkeen toisiinsa kytkeytymistä pohtiva Unity Switch -installaatio, jossa yleisö on itse mukana.

 

Festivaalin teemaa tutkitaan Saariahon ja Stockhausenin teosten kautta – Saariahon ensimmäinen näyttämöteos Study for Life ensi kertaa konsertissa 1981 jälkeen

Festivaalin vuoden 2019 teemana on Valon kielioppi – The Grammar of Light. Valo on ollut tärkeä lähtökohta festivaalin molempien pääsäveltäjien, Kaija Saariahon ja Karlheinz Stockhausenin, tuotannossa. ”Molemmilla säveltäjillä on omaperäinen suhde valoon, johon linkittyy henkisyyden, aistillisuuden ja valaistumisen monet tasot. Molemmat ovat myös tulleet tunnetuksi yhteistyöstään läheisten luottomuusikoiden, kuten festivaalilla esiintyvän ja opettavan huilisti Camilla Hoitengan kanssa. On myös tärkeä muistaa, että nykymusiikin supertähden Stockhausenin viimeinen vierailu Suomessa Helsinki Biennalessa vuonna 1989 oli Kaijan aikaansaannosta”, festivaalin taiteellinen johtaja Johan Tallgren avaa tarkemmin teeman filosofista pohjaa ja vastakakkainasetteluja.

Valolla onkin keskeinen rooli monessa festivaalin konsertissa. Valolla ei luoda pelkästään tunnelmaa, vaan se nousee tasavertaiseksi kumppaniksi taiteilijoiden, äänten ja liikkeen kanssa. Festivaalin avajaiskonsertissa tiistaina 2.7. ”Signals and Sequences” videotaiteilija Klaas Verpoest loihtii kolmiulotteisen kosmisen tilan konserttisalin seinille pasunisti Thomas R. Mooren soittaessa yleisön keskeltä Signale zur Invasion -teoksen samanaikaisesti Oktophonie-nauhateoksen kanssa. Molemmat teokset löytyvät Stockhausenin valtavan Lichtin Dienstag (Tiistai) eli ”Sodan päivä” -kokonaisuudesta. Lauantain 6.7. pääkonsertissa ”The Heart of Darkness” Saariahon näyttämöteos Study for Life sopraanolle, näyttelijälle, elektroniikalle ja valoille kuullan ensimmäistä kertaa vuoden 1981 kantaesityksen jälkeen Tuuli Lindebergin ja ranskalaisen kollektiivin La Chambre aux échosin esittämänä. Teos perustuu T. S. Eliotin kuuluisaan ”The Hollow Men” -runoon. Saariahon viulukonserton näyttämöllistetty versio Graal Théätre saa niin ikään moniaistisen tulkinnan valojen, videoiden, ja Aleksi Barrièren libreton myötä. Maailmalla kiertäneen produktion viulistina kuulemme Peter Herresthalia ja Uusinta Ensembleä johtaa Musiikin aika -fani Christian Karlsen.

Keskiviikon 3.7. konsertissa ”Play echoes of another person” uppoudutaan kommunikaatioon tuonpuolisen kanssa. Osakan legendaarisessa EXPO70:ssa kantaesitetty Stockhausenin analogisen kauden kulttiteos Poles kuullaan Camilla Hoitengan, Taavi Kerikmäen ja Tammo Sumeran toteutuksessa. Teoksen esitysohjeista nimensä lainanneessa konsertissa yleisö pääsee uppoutumaan teoksen kosmisiin spiraaleihin ympäri salia sijoitettujen kaiuttimien keskellä. Myös konsertin toiset säveltäjät kommunikoivat tuonpuoleisen kanssa hyvinkin erinäisin tavoin.

 

Kantaesityksessä sukelletaan artistin elämään VR-lasien avulla

Musiikin ajan ja defunensemblen tilausteoksessa Unity Switch yleisölle tarjoutuu mahdollisuus seurata muusikoiden työskentelyä heidän päänsä sisältä. Diginatiivisäveltäjäsukupolven ykkösnimiin kuuluvan saksalaisen Alexander Schubertin luomassa kokonaisuudessa muusikot ja yleisö yhdistetään toisiinsa videolasien ja korvamonitorien avulla, ja lopputulos rakentuu sen hetken todellisuuden mukaan osallistujien reagoidessa toistensa liikeisiin, ääniin ja näkökenttiin. Festivaalilla kantaesityksensä saava installaatio pyörii Vanhalla yhteiskoululla perjantaina 5.7. ja lauantaina 6.7. yleisön vaihtuessa aina viidentoista minuutin välein.

 

Duokonserteissa suomalaiset ja kansainväliset tähdet ammentavat yhteisyöstä

Mystisyyden, hengellisyyden ja valon aspekteja pöyhitään myös festivaalin monissa duokonserteissa. Pitkään jatkuneet yhteistyöt artistien välillä ylittävät nykypäivän hektisen ja pinnallisen keskustelun ja uppoavat syvemmälle luomistyön prosesseihin.

Tilaimprovisaatioiden suuri nimi, saksofonisti John Butcher tuo festivaalille kaksi pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan. Keskinäinen luottamus mahdollistaa tilaan ja aikaan nojautuvan improvisaation yhdessä taitelijakumppanin kanssa. Aiemmissa kohtaamisissa harpisti Rhodri Daviesin kanssa on saksofonia esimerkiksi voitu käyttää harpun filtterinä tai harppua soittaa saksofonin ilmavirralla. Mitä Butcher ja analogisen live-elektroniikan mestari Thomas Lehn tekevät toisessa konsertissa on vielä arvoituksen peitossa. Konsertit ”Chaos is the Spectre” keskiviikkona 3.7. ja ”Exuberance and Extinction” perjantaina 5.7.

Perjantain kirkkokonsertissa ”Secret Voices” 5.7. sellisti Jakob Kullberg ja viulisti Aliisa Neige Barrière rakentavat mosaiikin Kaija Saariahon heille säveltämästä ja nyt ensimmäistä kertaa Suomessa kuultavasta Concordia-teoksesta, Tobias Humen renessanssimelodioista, joita Kullberg, Barrière ja Saariaho ovat sovittaneet, Per Nørgårdin Secret Voices -sarjasta sekä pohjoismaisista sooloviulu- ja sooloselloteoksista. Sovitukset ja teosten osien vapaa limittyminen vievät kuulijat matkalle ilmassa ja ajassa.

Torstain 4.7. intiimissä konsertissa duo Tuuli Lindeberg & Petri Kumela saa vieraaksi Camilla Hoitengan Saariahon Adjössä. ”Nordic Dwellings” -konsertin pohjoismaisten säveltäjien teoksissa valo nostaa esille arkipäivän askareet, joissa muistetaan myös melankolian mestaria John Dowlandia. Konsertissa kantaesitetään myös duon tilaama, Øyvind Mælandin ”det du trodde du aldri ville huske”.

 

Muu ohjelmisto

Konserttiohjelmaan kuuluu tuttuun tapaan myös festivaalin yhteydessä järjestettävien kurssien päätöskonsertit, tällä kertaa jopa neljin kappalein. Sävellyskurssin päätöskonsertissa Uusinta Ensemble kantaesittää teokset kahdeksalta nuorelta säveltäjältä. Kamarimusiikkikurssin päätöskonserteissa kuulemme muun muassa Saariahon ja Stockhausenin teoksia. Improvisaatiokurssin päätöskonsertin sisältöä emme luonnollisesti vielä tiedä, sillä se toteutetaan improvisoiden. Kurssit saivat enemmän hakijoita kuin koskaan kesäakatemian historiassa, yli 123 hakijaa 20 maasta.

musiikinaika.org

Musiikin ajan teemana vuonna on 2019 on Valon kielioppi – The Grammar of Light.

17.04.2019

Musiikin ajan teemana vuonna on 2019 on Valon kielioppi – The Grammar of Light. Teema ammentaa yhteyksistä, joita musiikilla on valoon ja valon metafyysisiin ja eksistentiaalisiin ulottuvuuksiin ja jotka kietoutuvat erilaisiin pyhän ja mystisyyden kerroksiin. Nämä samaiset yhtymäkohdat ovat olleet tärkeitä festivaalin tämän vuoden nimikkosäveltäjän ja opettajan Kaija Saariahon uralla alusta alkaen. Yhtä tärkeitä ne ovat olleet festivaalin toiselle pääsäveltäjälle Karlheinz Stockhausenille, jonka myöhäisempää tuotantoa on harvoin kuultu Suomessa.

 

Stockhausen kohtaa Saariahon festivaalin avajaiskonsertissa

Tämän kesän Musiikin aika käynnistyy avajaiskonsertilla Signals and Sequences Viitasaari Areenalla tiistaina 2. heinäkuuta. Konsertin ensimmäisellä puoliajalla kuullaan viulisti Aliisa Neige Barrièrea ja avauskappaleena on Bachin hengellisesti vahva Chaconne säveltäjän toisesta d-molli-partitasta. Kyseinen kappale on toiminut lähtökohtana myös Kaija Saariahon laajalle Frises-teokselle sooloviululle ja elektroniikalle, joka esitetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa kokonaisuudessaan yhden soittajan voimin heti Chaconnen perään. Konsertin toisella puoliajalla kuullaan niin ikään ensimmäistä kertaa Suomessa Karlheinz Stockhausenin kaksi massiivista teosta esitettynä yhtäaikaisesti. Molemmat teokset –  Oktophonie (1991) ja Signale zur Invasion (1992) – ovat peräisin arkkienkeli Mikaelin ja paholaisen kamppailua kuvaavasta toisesta näytöksestä Stockhausenin Dienstag aus Licht -oopperasta, joka puolestaan on osa säveltäjän monumentaalista seitsenpäiväistä Licht-oopperasarjaa. Pasunisti Thomas Moore soittaa ja reagoi yleisön keskuudesta videoartisti Klaas van Verpoestin konserttitilan seinille luomaan alati vaihtuvaan kosmiseen visuaaliseen maisemaan.

 

Kaksi uutta näyttämöllistä versiota Saariahon helmistä esitellään Viitasaarella

Lauantain 6.7. pääkonsertissa The Heart of Darkness ranskalainen taiteilijakollektiivi La Chambre aux échos esittelee ensimmäistä kertaa Suomessa tulkintansa Kaija Saariahon viulukonsertosta Graal Théâtre. Ryhmä on lisännyt viulukonserttoon osuudet näyttelijälle ja videoille, ja libretto on Aleksi Barrièren käsialaa. Viulistiksi saapuu norjalainen Peter Herresthal, Thomas Kellner näyttelee, orkesteriosuuksista vastaa Uusinta Ensemble ja kapellimestarina vaikuttaa Christian Karlsen. Ennen Graal Théâtrea saadaan nauttia harvinaisesta Kaija Saariahon helmestä, kun vuonna 1981 kantaesitetty, säveltäjän ensimmäinen musiikkiteatterisävellys Study for Life saa uuden toteutuksen Aleksi Barrièren ja La Chambre aux échosin käsissä. T. S. Eliotin ikoniseen The Hollow Men -tekstiin perustuvaa teosta sopraanolle, näyttelijälle, elektroniikalle ja valoille ei ole kuultu Suomessa kantaesityksen jälkeen. Teoksen solistina laulaa Tuuli Lindeberg. Konsertin täydentää serbialais-ruotsalaisen Djuro Zivkovicin vuoden 2014 Grawemayer-palkinnon voittanut kamariorkesteriteos On the Guarding of the Heart.

Festivaalin koko ohjelma julkaistaan ja lipunmyynti avautuu toukokuussa.

Musiikin aika järjestetään 2.-7.7.2019.

Musiikin aika: Kesäkurssien hakuaika hyvässä vauhdissa – Kaija Saariaho, Camilla Hoitenga ja John Butcher tämän vuoden tähtiopettajat

14.02.2019

Tässä uutiskirjeessä kerromme kesäkursseistamme, joiden hakuaika on parhaillaan menossa, sekä hitusen myös ensi kesän festivaaliohjelmasta.

Musiikin aika järjestää jo perinteiseen tapaan uuden musiikin kesäkursseja osana festivaaliaan heinäkuun alussa. Nuorille muusikoille ja säveltäjille suunnattujen kurssien opettajiksi kutsutaan vuosittain johtavia säveltäjiä, muusikoita ja pedagogeja ympäri maailman. Tänä vuonna opettajina toimivat Kaija Saariaho, Camilla Hoitenga ja John Butcher. Hakuaika kursseille on parhaillaan menossa. Saariahon sävellyskurssi on herättänyt jo hakijoissa runsaasti mielenkiintoa. Hakuaika sävellyskurssille päättyy tämän viikon sunnuntaina 17.2.2019. Hoitengan kamarimusiikkikurssille ja Butcherin improvisaatiokurssille hakuajat päättyvät kuukautta myöhemmin eli 17.3.2019.

Kaija Saariaho on yksi tämän hetken tunnetuimpia suomalaisia nykymusiikkisäveltäjiä. Useasti palkittu kosmopoliitti on laajalti tunnettu niin kamarimusiikkiteoksistaan kuin orkesteri- ja oopperasävellyksistään, jotka eivät kaihda erikoisimpiakaan sävyjä tai tekniikoita. Muun muassa ääninauhat ja eloelektroniikka ovat olennainen osa monia hänen maineikkaita sävellyksiään. Saariaho saapuu nyt ensimmäistä kertaa Musiikin ajan opettajaksi. Kurssille voi hakea optiolla säveltää uusi kappale kamarikokoonpanolle. Suurin osa opiskelijoista työstääkin kurssin aikana omia sävellyksiään, jotka kantaesitetään festivaalin päätteeksi kurssin loppukonsertissa.

Camilla Hoitenga on kovasti innoissaan tulevasta kurssista ainutlaatuisessa ympäristössä. ”Nyt se on virallista, pääsen opettamaan Suomeen – enkä pelkästään huilumusiikkia vaan myös kamariohjelmistoa!” Hoitenga iloitsee. Saariahon ”luottohuilistina” tunnetuksi tullut Hoitenga on niittänyt mainetta myös Karlheinz Stockhausenin teosten tulkkina. Hän on tuttu näky suurten orkestereiden edessä ja festivaaleilla ympäri maailman. Monipuolisen huilutaitelijan repertoaariin mahtuu musiikkia Bachista kantaesityksiin, eikä videokuvan, elektroniikan tai improvisaationkaan hyödyntäminen ole huilistille vierasta. Hoitenga on myös kysytty opettaja. Kamarimusiikkikurssilla Hoitenga työskentelee soolosoittajien tai valmiiden kamarimusiikkikokoonpanojen kanssa valittujen nykymusiikkiteosten parissa.

John Butcherin improvisaatiokurssilla tutkitaan käytännönläheisesti, millaisia haasteita, mutta myös palkintoja improvisaatio esittäjälleen tarjoaa – niin yksin soolona, pienessä ryhmässä kuin isommassakin yhtyeessä. Kurssin tarkoituksena on löytää osallistujan omin ääni, joka ei toimi pelkästään itsekseen improvisoidessa vaan myös muiden kanssa yhteistyössä spontaanisti luodussa musiikissa. Maineikas saksofonisti on myös itse innokas improvisoija ja hänen teoksensa ovatkin monesti ainutkertaisia luomuksia ajassa ja paikassa. ”Improvisaatiossa tärkeintä on tunnistaa se hienovarainen tasapaino, joka vallitsee tunnetun ja toisaalta vielä tuntemattoman välillä. Tasapaino tulisi löytää myös ennalta valmistautumisen ja spontaanisuuden välille.” satoja produktioita lukuisien kuuluisien muusikoiden ja yhtyeiden kanssa toteuttanut Butcher kertoo.

Musiikin aika ei tunnetusti houkuttele taiteilijoita pelkästään huippuohjelmistollaan ja nimekkäillä kurssiopettajillaan. Festivaalin ja kurssien sijoittuminen keskelle kauneinta järvimaisemaa pikkukaupunkiin, jossa kaikki on yhden kylänraitin äärellä, houkuttelee hektiseen elämään maailmalla tottuneita artisteja rauhoittumaan hetkeksi Suomen suveen. Pysähtynyt tunnelma, valoisat kesäyöt, saunat ja makkarat ovat monille vieraille unohtumattomia elämyksiä ja avaavat aisteja musiikillekin uudella tavalla.

Musiikin aika järjestetään 2.-8.7.2019.

Musiikin ajan toiminnanjohtajaksi Mikko Vehkaperä

19.12.2018

Festivaalin toiminnanjohtajana aloittaa 1.1.2019 Mikko Vehkaperä. Syksystä 2012 saakka festivaalilla työskennellyt Vilja Ruokolainen siirtyy uusiin haasteisiin antoisien vuosien jälkeen. Festivaalin taiteellisena johtajana jatkaa säveltäjä Johan Tallgren.

Mikko Vehkaperä siirtyy Viitasaarelle Rovaniemeltä, jossa hän on toiminut Lapin yliopistossa opintopäällikkönä vuodesta 2004 lähtien. Vehkaperä valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi vuonna 2003 matkailun koulutusohjelmasta pääaineenaan hallintotiede. Pro gradu -tutkielmassaan Vehkaperä tutki musiikkifestivaalien aluetalousvaikutuksia ja julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä festivaalien järjestämisessä. Yliopistotyön ohella Vehkaperä on tuottanut erilaisia kulttuurihankkeita erityisesti kuorokentällä. Viimeaikaiseen tuotantokokemukseen kuuluvat rovaniemeläisen KontraPunctum-festivaalin johtotehtävät vuosina 2014–2016 sekä kansainvälisen, Kauniaisissa ja Helsingissä toteutetun Encanto Festivalin tuottajan ja taloudenhoitajan tehtävät vuosina 2017 ja 2018. Joulukuussa Vehkaperä valmistuu kulttuurituottajaksi Humanistisesta ammattikorkeakoulusta erinomaisin arvosanoin. Vanhan musiikin spesialistina konsonansseja rakastava kontratenori hyppää nyt mielenkiinnolla nykymusiikin pyörteisiin ja Viitasaaren Musiikin ajan ruoriin.

 

Kaksi kurssia julkistettu

Kesällä 2019 sävellyskurssia opettaa Kaija Saariaho, yksi tunnetuimmista nykysäveltäjistämme. Muusikoille suunnattua kamarimusiikkikurssia tutoroi huilisti Camilla Hoitenga, joka on tunnettu erityisesti yhteistyöstään Kaija Saariahon ja Karlheinz Stockhausenin kanssa. Kurssit järjestetään yhtä aikaa Musiikin aika -festivaalin kanssa 2.-8.7.2019. Kursseille ilmoittautuminen avautuu 15.1.2019, sävellyskurssin deadline on 17.2. ja kamarimusiikkikurssin deadline 17.3. Kolmas kurssi julkistetaan 15.1.2019.

1 / 14

2 / 14

3 / 14

4 / 14

5 / 14

6 / 14

7 / 14

8 / 14

9 / 14

10 / 14

11 / 14

12 / 14

13 / 14

14 / 14
  • Yhteistyössä: