Etusivu » Kaikki festivaalit » » Tampereen Teatterikesä

Tampereen Teatterikesä
03.08.2020 - 09.08.2020



Tietoa festivaalista

Tampereen Teatterikesä on yksi Euroopan merkittävimmistä teatterifestivaaleista, joka esittelee suomalaisen teatterin kiinnostavimmat ja ajankohtaisimmat esitykset ja tarjoaa kansainvälisiä huippuvierailuja ympäri maailman. Korkealaatuinen ohjelmisto sisältää niin uutta draamaa, nykyteatteria, modernisoituja klassikkoja, tanssiteatteria, nykysirkusta kuin katuteatteriakin – luvassa on seitsemän päivää teatterin juhlaa.

Tapahtuman luonne

Teatteri ja kirjallisuus Kirjallisuus, runous Kursseja Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Sirkus Teatteri Viihdemusiikki Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.teatterikesa.fi
Sähköposti info@teatterikesa.fi
Festivaaliosoite Tullikamarin aukio 2, Tampere Katso kohde kartalla
Puhelin +358 3 214 0992
Toimisto Tullikamarin aukio 2, FI-33100 Tampere

Festivaali kartalla

Teatterikesän synty

Tampereen Teatterikesä perustettiin vuonna 1968. 60-luvulla elettiin kulttuurivallankumouksen aikakautta, jonka kuohuissa Aamulehden kriitikko ja tulinen teatterimies Olavi Veistäjä esitti ajatuksen teatterifestivaalista kaupunginjohtaja Erkki Lindforsille.

Syksyllä 1968 Tampereen kaupunki ryhtyi Tampereen Teatterikesä ry:n perustajajäseneksi, ja kaupungin johdolla teatteripiirit alkoivat suunnitella ensimmäistä festivaalia seuraavalle elokuulle. Muut perustajatahot olivat Tampereen Teatterikerho, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri sekä kummankin teatterin näyttelijäyhdistykset.

Pyrkimys oli toimia kokoavana, esittävän suomalaisen teatterin katselmuksena. Näin tapahtuikin – Teatterikesä tarjosi mahdollisuuden vertailla ja luoda kokonaiskuvaa teattereista. Lisäksi se antoi erinomaiset puitteet seminaareille, neuvotteluille ja kokouksille.

Ensimmäisen Teatterikesän talous pakotti järjestäjät tyytymään valtakunnallisen katselmuksen sijasta tamperelaisten voimien esittelyyn, ja näin myös osa kaupungin harrastajateattereista sai mahdollisuuden tulla mukaan. Varsinainen yllätyspaukku, sekä yleisömagneetti että arvostelumenestys tulikin harrastajien riveistä: Tampereen Popteatterin kohumusikaali Hair muodosti taloudellisen kivijalan ensimmäiselle Tampereen Teatterikesälle.

Teatterikesän työjaoston puheenjohtajan, Olavi Veistäjän, kauteen 1968–1989 mahtui kolmen vuoden mittaisia katselmusjaksoja neljä, joista ensimmäinen esitteli suomalaista teatteria laajentaen festivaalin valtakunnallisiin mittoihin. 70-luvun puolessavälissä katseltiin kotimaista näytelmää ja vuosikymmenen loppupuoli painottui puolestaan esittelemään teatterivuoden parhaita. Viimeinen kolmikesäinen katselmus nimettiin ”Uudistuvan suomalaisen teatterin katselmukseksi”.

Katselmuksien ohessa esiteltiin vuosittain myös ns. kokovartalokuvia erikseen valituista teattereista, jotka toivat kerralla useamman esityksen Teatterikesään. Kansainvälisiä vierailujakin nähtiin.

Muutoksen tuulet ja elinvoimainen troikka

Vuonna 1990 teatterimaailman grand old lady Vivica Bandler otti ohjelmiston ohjat käsiinsä ja Teatterikesä instituutiona tuuletettiin perin pohjin. Paikallisfestivaalin tasolle juuttuminen sai Bandlerin aikana pisteen – nyt lähdettiin luomaan tuoreempaa yhdistelmää suomalaisesta, pohjoismaisesta ja laajemminkin ottaen kansainvälisestä festivaalista.

Teatterikesän tiedotusta tehostettiin urakalla. Etenkin ulkomaiset kontaktihenkilöt moninkertaistuivat ja kansainvälinen lehdistö kiinnostui jatkuvasti kehittyvästä ja korkeatasoisesta festivaalista. Asiantuntijoita kaikilta teatterimaailman sektoreilta saapui vuosi vuodelta enemmän, kun sana persoonallisesta ohjelmistosta levisi. Teatterikesään valituille näytelmille annettiin nyt tilaa liekehtiä vapaasti ajanhengen ilmiöihin reagoiden ilman etukäteen valittua temaattista linjaa.

Vuonna 1995 taiteellinen johto siirtyi toimivaksi havaittuun malliin, joka on edelleen käytössä Teatterikesässä: Pääohjelmistosta vastaa kolmihenkinen, teatterialan ammattilaisista koostuva tiimi – ”troikka” – yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. Ryhmän toimenkuvaan kuuluu satojen kotimaisten ja kansainvälisten teatteriesitysten katsominen ja parhaimmiston valitseminen tiukan seulan läpi.

Teatterikesän nykypäivää

Nykyään Tampereen Teatterikesän mittasuhteet ovat aivan toiset kuin tapahtuman alkuaikoina. Olavi Veistäjän muutaman hengen esikunnasta on siirrytty organisaatioon, jossa työskentelee kymmenittäin ammattitaitoista henkilökuntaa puhumattakaan arvokkaasta talkoovoimasta.

Ohjelmistokokonaisuudet ovat lisääntyneet ja esitysmäärät kasvaneet radikaalisti, kuten vastaavasti myös esitysmäärä. Teatterikesän syntyaikojen perusperiaate on kuitenkin säilynyt: Tampereella nähdään laaja-alainen kattaus suomalaisen teatterin parhaimmistoa. Festivaali on saanut arvokkaan lisänsä kansainvälisestä ohjelmistosta, jonka osuus on Vivica Bandlerin kaudesta lähtien pysynyt kolmasosana pääohjelmistosta.

Viiden vuosikymmenen aikana Tampereen Teatterikesä on kohonnut Pohjoismaiden ja pohjoisen Euroopan yhdeksi merkittävimmistä festivaaleista.

LÄHTEET

Lehtola, Erkka & Seppälä, Raimo: Taitaa olla piru. Olavi Veistäjän elämä ja teatteri.
WSOY, 1989
Valkonen, Kaija & Markku: Yhtä juhlaa. Finland Festivals. Otava, 1994
Pennanen, Jyri: Julkaisematon artikkeli Pro gradu – tutkielmassa Aika leikkasi hippien hiukset

Jaa tapahtuma

Tampereen Teatterikesä: Vuoden 2019 Majaoja-palkinnon, 15 000 euroa, saa näyttelijä Kati Outinen

16.11.2019

Majaoja-säätiön palkinto myönnetään tänä vuonna näyttelijä Kati Outiselle. Palkinto ojennetaan Outiselle Tampereen Teatterikesän ja Serlachius-museoiden järjestämän Miniteatterikesä Mäntässä -tapahtuman yhteydessä lauantaina 16.11.2019. Majaoja-palkinto on suuruudeltaan 15 000 euroa.

Kati Outinen on vuosikymmenien ajan osoittanut olevansa monipuolinen, muuntautuva, rooliinsa paneutuva näyttelijä. Roolien kaari on huikea aina nuorisoelokuvasta Täältä tullaan elämä! viime vuosien monologiin muistisairaasta ihmisestä Niin kauas kuin omat siivet kantaa. Hänet tunnetaan muun muassa ajastaan taideyliopiston professorina, Aki Kaurismäen elokuvista ja parhaan naisnäyttelijän palkinnosta Cannesin elokuvajuhlilla. Outisen tunneskaala käy alistumisesta päättäväisyyteen. Uusi osaamisen osoitus on valinta Kajaanin runoviikon taiteelliseksi johtajaksi vuonna 2018.

– Majaoja-säätiö arvostaa avustuksia ja palkintoja myöntäessä tekijöiden itsenäistä ja rohkeaa otetta. Palkitsemme mielellään kulttuurin marginaaleja, johon Kati Outinen koko laajalla elämäntyöllään sopii, sanoo Majaoja-säätiön hallituksen puheenjohtaja Maija Ikonen.

– Harva näyttelijä osaa olla eleettömästi elävä, tai säikäyttää ulostulollaan, molempiin Kati Outinen on rooleissaan pystynyt.

Palkinto ojennetaan Kati Outiselle Tampereen Teatterikesän ja Serlachius-museoiden yhdessä toteuttaman Miniteatterikesän 16.-17.11.2019 yhteydessä. Outinen esittää Mänttä-Vilppulassa 16.11. monologin Minä maalaan teidät kaikki, joka kertoo taiteilija Helene Schjerfbeckin elämästä. Näytelmässä on mukana tanssija Annatuuli Saine.

– Taiteelliseen työskentelyyn saatavat apurahat ja palkinnot ovat erittäin tärkeitä ja jopa ainoita tapoja rahoittaa taidetta, vallankin minun kaltaiselleni vapaalla kentällä työskentelevälle taiteilijalle, jolla ei ole vakituisia tuloja esimerkiksi laitosteatterista, sanoo Kati Outinen.

– Vapaalta taiteilijalta puuttuu työssä jatkuvuus. Tätä työtä ei tehdä kilpailuna, joten on erittäin hienoa, kun se silti huomioidaan.

– Saamani palkinto on hieno kannustus työlleni kulttuurin parissa. Työssäni en niinkään ole ajatellut uraani vaan haluan tehdä sellaisia asioita, joilla arvelen olevan yleistä kiinnostusta. Välillä tulee aina epäilyn hetkiä, että kiinnostaako esiin tuomani asiat ketään, Majaoja-palkinto tukee tässä tekemistäni ja esille nostamiani asioita, kiitos siitä, jatkaa Outinen.

– Minulla on läheinen suhde näytelmään, sen on kirjoittanut tyttäreni Iida Hämeen-Anttila ja oma äitini on ollut Schjerfbeckin mallina. Esityksessä pohditaan taiteen tekemistä; miten uskaltaa pitää kiinni taiteessa näkemyksistään vaikka muut sanovat mitä. Minä maalaan teidät kaikki -näytelmää esitetään pian Ateneumissa avattavan Helene Schjerfbeckin taidenäyttelyn yhteydessä joulukuussa.

– Osuva sitaatti näytelmässä on: ”Aina tulee niitä pieniä rakoja, joista maailma näyttäytyy jonain aivan muuna ja minulla on ilo saada siitä hetkestä kiinni. Se on minun työtäni, uuvuttaa maailma niin, että se näyttäytyy minulle.”

Majaoja-säätiö on vuonna 2000 perustettu yksityinen säätiö, jonka tarkoituksena on tukea suomalaista kulttuurielämää sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Vuosittainen Majaoja-palkinto on aikaisemmin jaettu kuvataiteilija Tuula Lehtiselle ja Ahaa-teatterille.

Tampereen Teatterikesä on Pohjoismaiden suurin teatterifestivaali, joka esittelee kotimaisen teatterin kiinnostavimmat ja ajankohtaisimmat esitykset ja tarjoaa kansainvälisiä huippuvierailuja ympäri maailman. Festivaali järjestetään seuraavan kerran 3.–9.8.2020.

https://www.teatterikesa.fi/

1 / 21

2 / 21

3 / 21

4 / 21

5 / 21

6 / 21

7 / 21

8 / 21

9 / 21

10 / 21

11 / 21

12 / 21

13 / 21

14 / 21

15 / 21

16 / 21

17 / 21

18 / 21

19 / 21

20 / 21

21 / 21
  • Yhteistyössä: