Etusivu » Kaikki festivaalit » » Tampereen Teatterikesä

Tampereen Teatterikesä
07.08.2017 - 13.08.2017



Tietoa festivaalista

Tampereen Teatterikesä on yksi Euroopan merkittävimmistä teatterifestivaaleista, joka toimii näyteikkunana sekä suomalaisen että kansainvälisen teatterin parhaimmistoon. Teatterikesän korkealaatuinen ohjelmisto esittelee uutta draamaa, modernisoituja klassikkoja, tanssiteatteria, nykysirkusta ja katuteatteria.

Tapahtuman luonne

Teatteri ja kirjallisuus Kirjallisuus, runous Kursseja Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Sirkus Teatteri Viihdemusiikki Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Kuvagalleria

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.teatterikesa.fi
Sähköposti info@teatterikesa.fi
Festivaaliosoite Tullikamarin aukio 2, Tampere Katso kohde kartalla
Puhelin +358 3 214 0992
Toimisto Tullikamarin aukio 2, FI-33100 Tampere

Festivaali kartalla

Teatterikesän synty

Tampereen Teatterikesä perustettiin vuonna 1968. 60-luvulla elettiin kulttuurivallankumouksen aikakautta, jonka kuohuissa Aamulehden kriitikko ja tulinen teatterimies Olavi Veistäjä esitti ajatuksen teatterifestivaalista kaupunginjohtaja Erkki Lindforsille.

Syksyllä 1968 Tampereen kaupunki ryhtyi Tampereen Teatterikesä ry:n perustajajäseneksi, ja kaupungin johdolla teatteripiirit alkoivat suunnitella ensimmäistä festivaalia seuraavalle elokuulle. Muut perustajatahot olivat Tampereen Teatterikerho, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri sekä kummankin teatterin näyttelijäyhdistykset.

Pyrkimys oli toimia kokoavana, esittävän suomalaisen teatterin katselmuksena. Näin tapahtuikin – Teatterikesä tarjosi mahdollisuuden vertailla ja luoda kokonaiskuvaa teattereista. Lisäksi se antoi erinomaiset puitteet seminaareille, neuvotteluille ja kokouksille.

Ensimmäisen Teatterikesän talous pakotti järjestäjät tyytymään valtakunnallisen katselmuksen sijasta tamperelaisten voimien esittelyyn, ja näin myös osa kaupungin harrastajateattereista sai mahdollisuuden tulla mukaan. Varsinainen yllätyspaukku, sekä yleisömagneetti että arvostelumenestys tulikin harrastajien riveistä: Tampereen Popteatterin kohumusikaali Hair muodosti taloudellisen kivijalan ensimmäiselle Tampereen Teatterikesälle.

Teatterikesän työjaoston puheenjohtajan, Olavi Veistäjän, kauteen 1968–1989 mahtui kolmen vuoden mittaisia katselmusjaksoja neljä, joista ensimmäinen esitteli suomalaista teatteria laajentaen festivaalin valtakunnallisiin mittoihin. 70-luvun puolessavälissä katseltiin kotimaista näytelmää ja vuosikymmenen loppupuoli painottui puolestaan esittelemään teatterivuoden parhaita. Viimeinen kolmikesäinen katselmus nimettiin ”Uudistuvan suomalaisen teatterin katselmukseksi”.

Katselmuksien ohessa esiteltiin vuosittain myös ns. kokovartalokuvia erikseen valituista teattereista, jotka toivat kerralla useamman esityksen Teatterikesään. Kansainvälisiä vierailujakin nähtiin.

Muutoksen tuulet ja elinvoimainen troikka

Vuonna 1990 teatterimaailman grand old lady Vivica Bandler otti ohjelmiston ohjat käsiinsä ja Teatterikesä instituutiona tuuletettiin perin pohjin. Paikallisfestivaalin tasolle juuttuminen sai Bandlerin aikana pisteen – nyt lähdettiin luomaan tuoreempaa yhdistelmää suomalaisesta, pohjoismaisesta ja laajemminkin ottaen kansainvälisestä festivaalista.

Teatterikesän tiedotusta tehostettiin urakalla. Etenkin ulkomaiset kontaktihenkilöt moninkertaistuivat ja kansainvälinen lehdistö kiinnostui jatkuvasti kehittyvästä ja korkeatasoisesta festivaalista. Asiantuntijoita kaikilta teatterimaailman sektoreilta saapui vuosi vuodelta enemmän, kun sana persoonallisesta ohjelmistosta levisi. Teatterikesään valituille näytelmille annettiin nyt tilaa liekehtiä vapaasti ajanhengen ilmiöihin reagoiden ilman etukäteen valittua temaattista linjaa.

Vuonna 1995 taiteellinen johto siirtyi toimivaksi havaittuun malliin, joka on edelleen käytössä Teatterikesässä: Pääohjelmistosta vastaa kolmihenkinen, teatterialan ammattilaisista koostuva tiimi – ”troikka” – yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. Ryhmän toimenkuvaan kuuluu satojen kotimaisten ja kansainvälisten teatteriesitysten katsominen ja parhaimmiston valitseminen tiukan seulan läpi.

Teatterikesän nykypäivää

Nykyään Tampereen Teatterikesän mittasuhteet ovat aivan toiset kuin tapahtuman alkuaikoina. Olavi Veistäjän muutaman hengen esikunnasta on siirrytty organisaatioon, jossa työskentelee kymmenittäin ammattitaitoista henkilökuntaa puhumattakaan arvokkaasta talkoovoimasta.

Ohjelmistokokonaisuudet ovat lisääntyneet ja esitysmäärät kasvaneet radikaalisti, kuten vastaavasti myös esitysmäärä. Teatterikesän syntyaikojen perusperiaate on kuitenkin säilynyt: Tampereella nähdään laaja-alainen kattaus suomalaisen teatterin parhaimmistoa. Festivaali on saanut arvokkaan lisänsä kansainvälisestä ohjelmistosta, jonka osuus on Vivica Bandlerin kaudesta lähtien pysynyt kolmasosana pääohjelmistosta.

Neljänkymmenen vuoden aikana Tampereen Teatterikesä on kohonnut Pohjoismaiden ja pohjoisen Euroopan yhdeksi merkittävimmistä festivaaleista.

LÄHTEET

Lehtola, Erkka & Seppälä, Raimo: Taitaa olla piru. Olavi Veistäjän elämä ja teatteri.
WSOY, 1989
Valkonen, Kaija & Markku: Yhtä juhlaa. Finland Festivals. Otava, 1994
Pennanen, Jyri: Julkaisematon artikkeli Pro gradu – tutkielmassa Aika leikkasi hippien hiukset

Jaa tapahtuma

Tampereen Teatterikesä

07.08.2017 - 13.08.2017

Tampereen Teatterikesään saapuu elokuussa Ruotsin kansainvälisesti tunnetuin nykytanssiryhmä, Cullbergbaletten, joka juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan. Maineikas Cullbergbaletten tuo Tampereelle suurteoksensa, Protagonistin.

Protagonist on eurooppalaisten koreografien kärkikastiin lukeutuvan Jefta van Dintherin (s. 1980) ohjaus ja koreografia 14 tanssijalle. Se kertoo tarinan ihmisyydestä ja johonkin kuulumisen tärkeydestä. Teoksen hahmot hakevat yhteisössä omaa roolia ja paikkaansa – kukin oman elämänsä päähenkilönä.

Kertojaäänenä on ruotsalaisen musiikkitaivaan tuore tähti Elias, jonka läpimurtohitti Revolution toimii esityksen tunnuslauluna.

”Järisyttävä, fyysisen teatterin ja tanssin välimaastoon sijoittuva, aikaamme omaperäisellä tavalla peilaava näyttämötapahtuma”, toteaa Teatterikesän taiteellisen johtoryhmän jäsen Erik Söderblom esityksestä.

Protagonist sai maailman ensi-iltansa Amsterdamissa heinäkuussa 2016. Sen Ruotsin ensi-ilta nähtiin saman vuoden marraskuussa Tukholman Dansens Husissa. Protagonist on osa Cullberg-baletin tämänvuotista juhlaohjelmistoa, ja se on van Dintherin toinen ohjaus ryhmälle. Edellinen teos Plateau Effect (2013) toi van Dintherille Ruotsin teatterikriitikoiden tanssin palkinnon.

Protagonist tuotetaan yhteistyössä Tampere-talon kanssa. Näytöksiä isossa salissa on yksi, sunnuntaina 13. elokuuta. Esityksen liput tulevat myyntiin Maailman teatteripäivänä, 27.3. Liput myy Lippupiste ja Tampere-talo, jotka ottavat vastaan myös lippuvaraukset.

Teatterikesän Pääohjelmiston kaikki esitykset sekä Ohjelmateltta julkistetaan tiedotustilaisuudessa 4. toukokuuta klo 13.00. Festivaali järjestetään 7.–13. elokuuta.

www.teatterikesa.fi

Tampereen Teatterikesä

07.08.2017 - 13.08.2017

Teatterikesän hallituksen järjestäytymiskokous 22.1.2016 valitsi puheenjohtajakseen Tampereen Työväen Teatterin johtajan Maarit Pyökärin ja varapuheenjohtajakseen Tampereen Teatterin johtajan Reino Braggen.

Festivaalin hallitukseen kuuluvat edellä mainittujen lisäksi Pauliina Hulkko, Joni Lehtimäki, Johanna Loukaskorpi, Mikko Närhi, Jarmo Puskala, Panu Raipia, Arttu Ratinen, Juhana Suoniemi ja Irja Tulonen.

 

Tilastot kertovat: Teatterikesä festivaalien kärjessä

Finland Festivals on julkaissut jäsenfestivaaliensa 2015 käyntitilastot. Teatterikesä on kärjessä: yhdeksänneksi suurin myytyjen lippujen perusteella ja neljänneksi suurin kävijämäärän perusteella. Finland Festivals kirjoittaa tiedotteessaan: ”Festivaalialalla menee edelleen varsin hyvin ja käyntimäärät ovat pysyneet edellisvuoden tasolla talouden taantumasta ja muutenkin synkeistä ajoista huolimatta … Kokonaiskäyntimäärissä kasvua vuoteen 2014 verrattuna on seitsemän prosenttia.” Lue tiedote FF:n verkkosivuilta.

 

PÄÄOHJELMISTOVALINNAT KÄYNNISSÄ

Teatterikesän Pääohjelmiston esitysvalinnat ovat käynnissä. Taiteellinen johtoryhmä – Milja Sarkola, Miko Jaakkola ja Mikko Roiha – katsoo satoja esityksiä syksyn ja kevään aikana. Pääohjelmistovalinnat ja Teatterikesän Ohjelmateltan esitykset julkaistaan tiedotustilaisuudessa     3. toukokuuta. Teatterikesä järjestetään kuluvana vuonna 1.–7. elokuuta, viikolla 31.

Tampereen Teatterikesä

19.04.2013

Teatterikesän hallitus on kokouksessaan 29.7.2016 valinnut festivaalin taiteelliseen johtoon ohjaaja Erik Söderblomin. Ohjaaja Mikko Roiha jättää taiteellisen johdon ja siinä jatkavat ohjaaja-käsikirjoittaja Milja Sarkola ja ohjaaja Miko Jaakkola.

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui sarja esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomailla. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Ohjauksia on kertynyt lähes sata. Hänen ulkomailla toteutuneista töistään mainittakoon esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahl -teatteriin. Hänen viimeisin teatteriohjauksensa on Viirusteatterissa 2013 toteutunut saksalaisen dramaatikon Dea Loherin Oskuld-näytelmä.

Söderblom on viime vuosina tehnyt myös runsaasti musiikkiteatteria. Suomen kansallisoopperassa Söderblom on ohjannut kotimaisten nykyoopperoiden kantaesityksiä, mm. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Helsingin juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna Liisa kantaesityksen. Hänen töistään mainittakoon myös Turun kulttuuripää-kaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutunut Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Eerik XIV, sekin kantaesitys, ja kesällä 2013 New Generation Operan tuotantona esitetty W. A. Mozartin Don Giovanni.

Söderblomin toiminta teatteripedagogina on laaja. Vuosina 1998–2002 hän toimi musiikkiteatteriohjelman taiteellisena johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän työskenteli näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulun ruotsinkielisellä laitoksella. Vuosina 2004-2005 hän toimi myös saman yliopiston vararehtorina.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom vaikutti vuosina 2009–2015.

www.teatterikesa.fi

1 / 9

2 / 9

3 / 9

4 / 9

5 / 9

6 / 9

7 / 9

8 / 9

9 / 9
  • Yhteistyössä: