Etusivu » Kaikki festivaalit » » Tampereen Teatterikesä

Tampereen Teatterikesä
07.08.2017 - 13.08.2017



Tietoa festivaalista

Tampereen Teatterikesä on yksi Euroopan merkittävimmistä teatterifestivaaleista, joka toimii näyteikkunana sekä suomalaisen että kansainvälisen teatterin parhaimmistoon. Teatterikesän korkealaatuinen ohjelmisto esittelee uutta draamaa, modernisoituja klassikkoja, tanssiteatteria, nykysirkusta ja katuteatteria.

Tapahtuman luonne

Teatteri ja kirjallisuus Kirjallisuus, runous Kursseja Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Sirkus Teatteri Viihdemusiikki Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Kuvagalleria

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.teatterikesa.fi
Sähköposti info@teatterikesa.fi
Festivaaliosoite Tullikamarin aukio 2, Tampere Katso kohde kartalla
Puhelin +358 3 214 0992
Toimisto Tullikamarin aukio 2, FI-33100 Tampere

Festivaali kartalla

Teatterikesän synty

Tampereen Teatterikesä perustettiin vuonna 1968. 60-luvulla elettiin kulttuurivallankumouksen aikakautta, jonka kuohuissa Aamulehden kriitikko ja tulinen teatterimies Olavi Veistäjä esitti ajatuksen teatterifestivaalista kaupunginjohtaja Erkki Lindforsille.

Syksyllä 1968 Tampereen kaupunki ryhtyi Tampereen Teatterikesä ry:n perustajajäseneksi, ja kaupungin johdolla teatteripiirit alkoivat suunnitella ensimmäistä festivaalia seuraavalle elokuulle. Muut perustajatahot olivat Tampereen Teatterikerho, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri sekä kummankin teatterin näyttelijäyhdistykset.

Pyrkimys oli toimia kokoavana, esittävän suomalaisen teatterin katselmuksena. Näin tapahtuikin – Teatterikesä tarjosi mahdollisuuden vertailla ja luoda kokonaiskuvaa teattereista. Lisäksi se antoi erinomaiset puitteet seminaareille, neuvotteluille ja kokouksille.

Ensimmäisen Teatterikesän talous pakotti järjestäjät tyytymään valtakunnallisen katselmuksen sijasta tamperelaisten voimien esittelyyn, ja näin myös osa kaupungin harrastajateattereista sai mahdollisuuden tulla mukaan. Varsinainen yllätyspaukku, sekä yleisömagneetti että arvostelumenestys tulikin harrastajien riveistä: Tampereen Popteatterin kohumusikaali Hair muodosti taloudellisen kivijalan ensimmäiselle Tampereen Teatterikesälle.

Teatterikesän työjaoston puheenjohtajan, Olavi Veistäjän, kauteen 1968–1989 mahtui kolmen vuoden mittaisia katselmusjaksoja neljä, joista ensimmäinen esitteli suomalaista teatteria laajentaen festivaalin valtakunnallisiin mittoihin. 70-luvun puolessavälissä katseltiin kotimaista näytelmää ja vuosikymmenen loppupuoli painottui puolestaan esittelemään teatterivuoden parhaita. Viimeinen kolmikesäinen katselmus nimettiin ”Uudistuvan suomalaisen teatterin katselmukseksi”.

Katselmuksien ohessa esiteltiin vuosittain myös ns. kokovartalokuvia erikseen valituista teattereista, jotka toivat kerralla useamman esityksen Teatterikesään. Kansainvälisiä vierailujakin nähtiin.

Muutoksen tuulet ja elinvoimainen troikka

Vuonna 1990 teatterimaailman grand old lady Vivica Bandler otti ohjelmiston ohjat käsiinsä ja Teatterikesä instituutiona tuuletettiin perin pohjin. Paikallisfestivaalin tasolle juuttuminen sai Bandlerin aikana pisteen – nyt lähdettiin luomaan tuoreempaa yhdistelmää suomalaisesta, pohjoismaisesta ja laajemminkin ottaen kansainvälisestä festivaalista.

Teatterikesän tiedotusta tehostettiin urakalla. Etenkin ulkomaiset kontaktihenkilöt moninkertaistuivat ja kansainvälinen lehdistö kiinnostui jatkuvasti kehittyvästä ja korkeatasoisesta festivaalista. Asiantuntijoita kaikilta teatterimaailman sektoreilta saapui vuosi vuodelta enemmän, kun sana persoonallisesta ohjelmistosta levisi. Teatterikesään valituille näytelmille annettiin nyt tilaa liekehtiä vapaasti ajanhengen ilmiöihin reagoiden ilman etukäteen valittua temaattista linjaa.

Vuonna 1995 taiteellinen johto siirtyi toimivaksi havaittuun malliin, joka on edelleen käytössä Teatterikesässä: Pääohjelmistosta vastaa kolmihenkinen, teatterialan ammattilaisista koostuva tiimi – ”troikka” – yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. Ryhmän toimenkuvaan kuuluu satojen kotimaisten ja kansainvälisten teatteriesitysten katsominen ja parhaimmiston valitseminen tiukan seulan läpi.

Teatterikesän nykypäivää

Nykyään Tampereen Teatterikesän mittasuhteet ovat aivan toiset kuin tapahtuman alkuaikoina. Olavi Veistäjän muutaman hengen esikunnasta on siirrytty organisaatioon, jossa työskentelee kymmenittäin ammattitaitoista henkilökuntaa puhumattakaan arvokkaasta talkoovoimasta.

Ohjelmistokokonaisuudet ovat lisääntyneet ja esitysmäärät kasvaneet radikaalisti, kuten vastaavasti myös esitysmäärä. Teatterikesän syntyaikojen perusperiaate on kuitenkin säilynyt: Tampereella nähdään laaja-alainen kattaus suomalaisen teatterin parhaimmistoa. Festivaali on saanut arvokkaan lisänsä kansainvälisestä ohjelmistosta, jonka osuus on Vivica Bandlerin kaudesta lähtien pysynyt kolmasosana pääohjelmistosta.

Neljänkymmenen vuoden aikana Tampereen Teatterikesä on kohonnut Pohjoismaiden ja pohjoisen Euroopan yhdeksi merkittävimmistä festivaaleista.

LÄHTEET

Lehtola, Erkka & Seppälä, Raimo: Taitaa olla piru. Olavi Veistäjän elämä ja teatteri.
WSOY, 1989
Valkonen, Kaija & Markku: Yhtä juhlaa. Finland Festivals. Otava, 1994
Pennanen, Jyri: Julkaisematon artikkeli Pro gradu – tutkielmassa Aika leikkasi hippien hiukset

Jaa tapahtuma

Tampereen Teatterikesässä pureudutaan alan ajankohtaisiin teemoihin

08.06.2017

Tampereen Teatterikesä kokoaa teatterin ystävät ja ammattilaiset kaupunkiin 7.–13. elokuuta. Festivaaliviikon aikana alan järjestöt ja muut toimijat tarttuvat ajankohtaisiin teemoihin seminaareissa, keskustelutilaisuuksissa ja kokoontumisissa.

Suomen Teatterit ry:n, Teatterikeskus ry:n, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton, Näyttelijäliiton ja Teatterin tiedotuskeskus – TINFO:n järjestämässä seminaarissa perjantaina 11. elokuuta paneudutaan nuoriin teatterin yleisönä ja tekijöinä. Tilaisuudessa pohditaan, mikä nuoria kiinnostaa teatterissa, ja miten nuoret ammattilaiset näkevät alan tilanteen ja tulevaisuuden.

Teatteri 2.0 osallistuu Teatterikesään kahdella tilaisuudella:

Keskiviikkona 9. elokuuta keskustellaan tulevaisuuden rakenteista ja johtajuudesta teatterissa.  Torstaina 10. elokuuta Uuden näytelmän ohjelman (UNO) infotilaisuudessa tutustutaan Teatteri 2.0:n uutta suomalaista näytelmäkirjallisuutta edistävän hankkeen ajankohtaisiin kuulumisiin.

Yleisötyön kentän tuoreimpia kuulumisia vaihdetaan Suomen Kansallisteatterin yleisötyökillan kokoontumisessa perjantaina 11.

elokuuta. Suomen Radio- ja TV -Selostajat ry puolestaan järjestää kriitikkoseminaarin maanantaina 7. elokuuta.

Aamulehden ja Teatterikesän perinteisessä paneelikeskustelussa keskiviikkona 9. elokuuta keskustellaan tänä vuonna seksistä, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta teatterissa.

Festivaaliviikon päätteeksi  sunnuntaina 13. elokuuta vietetään Visit Tampere Oy:n ja Tampereen kaupungin kulttuuripalvelujen järjestämää Puistofiestaa. Hämeenpuisto täyttyy musiikista, harrastuksista ja koko perheen hauskanpidosta.

Tutustu Muun ohjelmiston tapahtumiin tarkemmin osoitteessa:

www.teatterikesa.fi/ohjelmisto/muu-ohjelmisto.

 

TAMPEREEN TEATTERIKESÄ

Tampere Theatre Festival

7.-13.8.2017

www.teatterikesa.fi

www.facebook.com/tamperetheatrefestival

www.facebook.com/ohjelmateltta

www.twitter.com/teatterikesa

Tampereen Teatterikesän pääohjelmiston esityksissä kuuluu sivullisten ääni

04.05.2017

Tampereen Teatterikesä järjestetään 49. kerran 7.–13. elokuuta 2017. Tämän kesän esitykset nostavat esiin sivulliset, unohdetut ja hylätyt. Monissa esityksissä myös pohditaan, mistä yhteisöt muodostuvat, ja ketkä niihin mahtuvat.

Esitysvalinnoista vastaavan taiteellisen johtoryhmän – Milja Sarkolan, Miko Jaakkolan ja Erik Söderblomin – sanoin: ”Olemme tänä vuonna halunneet nostaa esiin sivuutetut, karkotetut, toiseutetut, hylätyt, unohdetut. Tarinoita ja kohtaloita, jotka harvemmin pääsevät sinne, missä kansallisen identiteetin ydin muodostuu.”

Pääohjelmistossa on mukana 19 produktiota, ja näytöksiä on kaikkiaan 42. Ulkomaisia vieraita saapuu muun muassa Ruotsista, Belgiasta, Iso-Britanniasta / Valko-Venäjältä, Virosta ja Unkarista.

Ruumiillisuuden, yhteenkuuluvuuden ja vapauden teemat

Teatterikesä on mukana Pirkanmaan festivaalien Sananvapauden tarina -hankkeessa, joka on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Tämänvuotinen pääohjelmisto heijastaakin laaja-alaisesti (sanan)vapauden teemaa.

Festivaali saa vieraakseen yhden maailman vaikuttavimmista underground-teattereista, Belarus Free Theatren. Teatterin perustajat asuvat maanpaossa Iso-Britanniassa, ja ryhmä toimii Valko-Venäjällä maan alla poliittisen vainon takia. Esitys Burning Doors kritisoi ilmaisunvapauden riistoa taiteilijoiden henkilökohtaisten kokemusten kautta. Todistajakertomuksensa esitykseen on antanut muun muassa Pussy Riotista tunnettu aktivisti Maria Alyokhina.

Ruotsin kansainvälisesti tunnetuin nykytanssiryhmä Cullbergbaletten juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan tuoden Tampereelle Protagonistin: teoksen ihmisyydestä sekä johonkin kuulumisen tärkeydestä. Koreografiasta vastaa eurooppalaisiin kärkikoreografeihin lukeutuva Jefta van Dinther. Esitys tuotetaan yhteistyössä Tampere-talon kanssa.

Itsensä ja yhteisönsä löytämisen ilosanomasta laulaa Tom of Finland. Turun Kaupunginteatterin kiitetty musikaali kertoo Touko Laaksosen matkan maailmanlaajuiseen kulttimaineeseen. Libretto on Tuomas Parkkisen käsialaa, sävellyksestä vastaavat Jussi Vahvaselkä ja Jori Sjöroos, ohjauksesta ja koreografiasta Reija Wäre.

Leea Klemolan Kuopion kaupunginteatteriin käsikirjoittama ja ohjaama Vaimoni, Casanova käsittelee myös elämänhalua ja lisäksi vanhenemista. ”Klemolainen” tragikomedia nostaa tarkasteluun häpeän, himon ja halun sekä hyväksytyksi tulemisen tarpeen.

Anna-Mari Karvonen on tehnyt tarkkanäköisen ohjauksen Svenska Teaterniin saksalaisen Roland Schimmelpfennigin menestysnäytelmästä. Peggy Pickit ser Guds ansikte on tragikoominen kuvaus maailmasta, missä ihminen on järkeillyt itsensä Jumalan paikalle.

Vuoden teatteri -titteliä kantaa Riihimäen Teatteri, jolta nähdään Elina Snickerin teos Puolustusvoimat, rakastettuni. Se kertoo isästä ja tyttärestä, jotka ovat eksyksissä armeijan ulkopuolisessa maailmassa: ilman autoritäärisesti toimivaa järjestelmää oma kehokin tuntuu vieraalta.

Paikallisen tuulahduksen festivaalille antaa Teatteri Telakka Juha Hurmeen ohjauksella Hullu. Esitys nostaa keskiöön ihmisen pirstaloituvan mielen ja näyttää, kuinka ihminen voi rakentua havainto havainnolta uudelleen.

Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelmasta, Nätyltä valmistunut Emilia Kokko puolestaan tuo festivaalille esityksensä Genderfuck – sukupuolipoetiikkaa, joka pohtii sukupuolen käsittämättömyyttä.

Unohdetut ja toiseutetut

Koreografi Sonya Lindfors on muuttanut suomalaista tanssi- ja esityskulttuuria, mistä Teatterin tiedotuskeskus myönsi hänelle vastikään TINFO-palkinnon. Lindforsin Noble Savage tutkii toiseuttamisen prosesseja ja kysyy, kuka saa esittää ketä ja miten. Yleisradion kanssa yhteistyössä toteutettavat esitykset esitetään Mediapoliksessa, Tohlopissa. Esitykset taltioidaan ja niistä nähdään kooste Yle Teemalla.

Kansallisteatterin Arktinen hysteria puolestaan käsittelee suomalaista sukupolvihistoriaa unohdetusta näkökulmasta. Romaanin ensimmäinen dramatisointi tuo näyttämölle paitsi Marko Tapion romaanisarjan kaksi julkaistua osaa, myös hänen kesken jääneet luonnoksensa teoksen päätösosista. Ohjauksesta vastaa Atro Kahiluoto.

Helsinkiläinen Aurinkoteatteri vierailee toistamiseen festivaalilla. Sanna Hietalan käsikirjoittamassa ja ohjaamassa Saalistajissa ollaan terapiayhteiskunnan tuolla puolen.

Ruotsalaisen Lumor-teatterin palkittu näytelmä People Respect Me Now kertoo tarinan kouluväkivallasta. Teoksessa yksilö törmää pohjoismaiseen byrokratiaan. Byrokratian viidakossa kamppailevat myös Karkotetut-esityksen henkilöt. Porilaisen Rakastajat-teatterin esitys vie karkotettujen maailmaan ja tutkii palautuspäätöksiä. Ohjaus on Elina Izarra Ollikaisen.

Poikkitaiteellisuus ohjelmistossa vahvasti läsnä

Tänä vuonna pääohjelmiston erityispiirre on myös poikkitaiteellisuus. Belgialaisen kuvataiteilijan Miet Warlopin veistoskonsertti Fruits of Labor on sekoitus performanssia, installaatiota, runoutta ja rock-konserttia.

Kristian Smedsin Kansallisteatteriin ohjaama just filming tarttuu taiteenlajeista elokuvaan. Esityksen työryhmä on vahvasti kansainvälinen, näyttelijöinä nähdään unkarilainen Annamária Láng ja virolainen Juhán Ulfsak.

Nykysirkusta ja teatteria yhdistää taidolla Sivuhenkilöt-esitys. Alma Lehmuskallion ohjaus käsittelee marginaaliin jäämistä ja sivullisuutta kohtalona. Suomen kunnianhimoisinta nukketeatteria tehdään Turussa, josta Teatterikesään saapuu Aura of Puppetsin ja Tehdas Teatterin yli 20-hengen nukketeatteriesitys Romeo ja Julia. Tässä klassikon uudelleentulkinnassa rakastavaiset on tuotu kaatopaikkaslummiin.

Vuonna 2016 perustetun HYPE-kollektiivin Father Fucker purkaa miehistä taiteilijamyyttiä. Trash-teatteriksi määritelty teos on yhdistelmä musiikkia, lavarunoutta, liveinstallaatiota ja tanssia. Ohjaus on Sara Mellerin.

Palkitun belgialaisen Ontroerend Goed -ryhmän World Without Us kertoo, mitä tapahtuu, kun ihmisiä ei enää ole – ja sivilisaation jäljet häviävät maapallolta. Meditatiivinen ennustus on yhdistelmä tiedettä, fiktiota ja filosofiaa.

Tampereen Teatterikesä järjestetään 7.-13.8.2017.

www.teatterikesa.fi

 

Tampereen Teatterikesän perinteikäs ohjelmateltta tarjoaa tunnelmia runoudesta rokkiin ja teatterista iskelmään

04.05.2017

Tampereen keskustorille kohoavan Ohjelmateltan tapahtumaviikon avaa tiistaina 8. elokuuta säveltäjä Kaj Chydeniuksen koostama konserttikokonaisuus. Chydenius juontaa ja säestää luontolyriikan ympärille kootun Rakkauden kaivo -konsertin, jonka solisteina ovat näyttelijä-laulajat Minja Koski ja Jussi-Pekka Parviainen.

Toimittaja Kimmo Oksasen kirjaan perustuva esitys Kasvonsa menettänyt mies nähdään tiistain myöhäisillassa. Näyttelijä Puntti Valtonen ja muusikko Safka Pekkonen tuovat Kari Paukkusen ohjauksessa lavalle lämpimän ja humoristisenkin esityksen kärsimyksestä ja siitä selviytymisestä.

Keskiviikkona 9. elokuuta illan avaa Ritva Oksasen ja Pedro Hietasen duo. Älä jätä sinua yksin -nimisen esityksen inspiraation lähteenä ovat toimineet muun muassa Aino Suholan ja Eva Klemanin runot. Esityksen näyttämöohjauksesta vastaa Osku Heiskanen.

Keskiviikon myöhäisillassa lauteille nousee rockmuusikko Tuomari Nurmio, jonka tuoreelta studioalbumilta Dumarillumarei kuullaan valikoituja paloja. Ohjelmateltassa ovat mukana Nurmion luottomuusikot, eli komppiryhmä Spuget sekä Blosareina tunnetut puhaltajat.

Tampereen Tapahtumien Yön käynnistää torstaina 10.8. rakastettu iskelmätähti Eino Grön. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun Grön aloitti esiintyvän taiteilijan uran. Hänen kanssaan iskelmiä ja tangoja tulkitsee pianisti Marian Petrescu.

Helsinkiläinen Riskiryhmä ottaa Tapahtumien Yönä lavan haltuun klo 18. Improvisaatioshow SNAP –leipää ja sirkushuveja kommentoi päivän kuumimpia puheenaiheita ja some-ilmiöitä. Yleisö voi  ehdottaa ryhmälle omia aiheita Instagramissa tai Facebookissa hastagilla #snapteatterikesa. Illan improkaartiin kuuluvat Elina Aalto, Ushma Karnani, Rosanna Kemppi ja muusikko Tuomas Hautala. Esityksen ohjauksesta vastaa Hilkka-Liisa Iivanainen.

Perjantaina Ohjelmateltan avaa näyttelijä-laulaja Jonna Järnefelt, joka esittää Jussi Tuurnan orkesterin säestyksellä paitsi omia, myös muiden tekstejä. Konsertin nimi onkin Omaa ja lainattua. Luvassa on lauluja ihmisyydestä ja kohtaamisista – molemmilla kotimaisilla kielillä.

Perjantai-illan huipentaa skiffle-viihteen kiistaton kotimainen tähtikombo, Werner Bros. Tuukkasen veljekset juhlivat teltassa railakkaasti pyöreitä teemalla 30 vuotta 100-vuotisessa Suomessa. Luvassa on hulvattomia sovituksia sekä kotimaisen että kansainvälisen viihdeperinteen helmistä.

Ohjelmateltan viikon huipentaa lauantaina 12.8. kaksi kertaa esitettävä konserttikokonaisuus, johon on koottu Tämän vuosituhannen näyttämömusiikkia. Illassa kuullaan Eeva Kontun, Anna-Mari Kähärän ja Jussi Tuurnan teatterisävellyksiä muun muassa musikaaleista Viita 1949, Häräntappoase  ja Homo!. Säveltäjät ovat kutsuneet illan solisteiksi sellaisia musiikkiteatterin huippunimiä kuin Maria Ylipää, Janne Marja-aho ja Tiina Weckström. Lisäksi konsertissa esiintyy tamperelaisten musiikkiteatterinäyttelijöiden juuri perustama Tampereen Taiteellinen Kuoro.

Ohjelmateltan ohjelmistosuunnittelijana on toiminut Mervi Paavilainen.

OHJELMATELTTA 8.–12.8.2017

Tampereen Teatterikesä järjestetään 7.-13.8.2017.

www.teatterikesa.fi

Ruotsalainen Cullbergbaletten vierailee elokuussa Tampereen Teatterikesässä

27.03.2017

Tampereen Teatterikesään saapuu elokuussa Ruotsin kansainvälisesti tunnetuin nykytanssiryhmä, Cullbergbaletten, joka juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan. Maineikas Cullbergbaletten tuo Tampereelle suurteoksensa, Protagonistin.

Protagonist on eurooppalaisten koreografien kärkikastiin lukeutuvan Jefta van Dintherin (s. 1980) ohjaus ja koreografia 14 tanssijalle. Se kertoo tarinan ihmisyydestä ja johonkin kuulumisen tärkeydestä. Teoksen hahmot hakevat yhteisössä omaa roolia ja paikkaansa – kukin oman elämänsä päähenkilönä.

Kertojaäänenä on ruotsalaisen musiikkitaivaan tuore tähti Elias, jonka läpimurtohitti Revolution toimii esityksen tunnuslauluna.

”Järisyttävä, fyysisen teatterin ja tanssin välimaastoon sijoittuva, aikaamme omaperäisellä tavalla peilaava näyttämötapahtuma”, toteaa Teatterikesän taiteellisen johtoryhmän jäsen Erik Söderblom esityksestä.

Protagonist sai maailman ensi-iltansa Amsterdamissa heinäkuussa 2016. Sen Ruotsin ensi-ilta nähtiin saman vuoden marraskuussa Tukholman Dansens Husissa. Protagonist on osa Cullberg-baletin tämänvuotista juhlaohjelmistoa, ja se on van Dintherin toinen ohjaus ryhmälle. Edellinen teos Plateau Effect (2013) toi van Dintherille Ruotsin teatterikriitikoiden tanssin palkinnon.

Protagonist tuotetaan yhteistyössä Tampere-talon kanssa. Näytöksiä isossa salissa on yksi, sunnuntaina 13. elokuuta. Esityksen liput tulevat myyntiin Maailman teatteripäivänä, 27.3. Liput myy Lippupiste ja Tampere-talo, jotka ottavat vastaan myös lippuvaraukset.

Teatterikesän Pääohjelmiston kaikki esitykset sekä Ohjelmateltta julkistetaan tiedotustilaisuudessa 4. toukokuuta klo 13.00. Festivaali järjestetään 7.–13. elokuuta.

www.teatterikesa.fi

1 / 9

2 / 9

3 / 9

4 / 9

5 / 9

6 / 9

7 / 9

8 / 9

9 / 9
  • Yhteistyössä: