Etusivu » Kaikki festivaalit » » Tampereen Teatterikesä

Tampereen Teatterikesä
04.08.2014 - 10.08.2014

Tietoa festivaalista

Tampereen Teatterikesä on yksi Euroopan merkittävimmistä teatterifestivaaleista, joka toimii näyteikkunana sekä suomalaisen että kansainvälisen teatterin parhaimmistoon. Teatterikesän korkealaatuinen ohjelmisto esittelee uutta draamaa, modernisoituja klassikkoja, tanssiteatteria, nykysirkusta ja katuteatteria.

Tapahtuman luonne

Teatteri ja kirjallisuus Jazz Kirjallisuus, runous Kursseja Ohjelmaa lapsille Ohjelmaa nuorille Seminaareja, luentoja Sirkus Teatteri Viihdemusiikki Esteetön pääsy Myös ilmaistapahtumia VIP-paketteja

Tapahtuman yhteystiedot

Verkkosivut www.teatterikesa.fi
Sähköposti info@teatterikesa.fi
Festivaaliosoite Tullikamarin aukio 2, Tampere Katso kohde kartalla
Puhelin+358 3 214 0992
ToimistoTullikamarin aukio 2, FI-33100 Tampere

Festivaali kartalla

Tapahtuman tarkempi kuvaus

Teatterikesän synty

Tampereen Teatterikesä perustettiin vuonna 1968. 60-luvulla elettiin kulttuurivallankumouksen aikakautta, jonka kuohuissa Aamulehden kriitikko ja tulinen teatterimies Olavi Veistäjä esitti ajatuksen teatterifestivaalista kaupunginjohtaja Erkki Lindforsille.

Syksyllä 1968 Tampereen kaupunki ryhtyi Tampereen Teatterikesä ry:n perustajajäseneksi, ja kaupungin johdolla teatteripiirit alkoivat suunnitella ensimmäistä festivaalia seuraavalle elokuulle. Muut perustajatahot olivat Tampereen Teatterikerho, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri sekä kummankin teatterin näyttelijäyhdistykset.

Pyrkimys oli toimia kokoavana, esittävän suomalaisen teatterin katselmuksena. Näin tapahtuikin – Teatterikesä tarjosi mahdollisuuden vertailla ja luoda kokonaiskuvaa teattereista. Lisäksi se antoi erinomaiset puitteet seminaareille, neuvotteluille ja kokouksille.

Ensimmäisen Teatterikesän talous pakotti järjestäjät tyytymään valtakunnallisen katselmuksen sijasta tamperelaisten voimien esittelyyn, ja näin myös osa kaupungin harrastajateattereista sai mahdollisuuden tulla mukaan. Varsinainen yllätyspaukku, sekä yleisömagneetti että arvostelumenestys tulikin harrastajien riveistä: Tampereen Popteatterin kohumusikaali Hair muodosti taloudellisen kivijalan ensimmäiselle Tampereen Teatterikesälle.

Teatterikesän työjaoston puheenjohtajan, Olavi Veistäjän, kauteen 1968–1989 mahtui kolmen vuoden mittaisia katselmusjaksoja neljä, joista ensimmäinen esitteli suomalaista teatteria laajentaen festivaalin valtakunnallisiin mittoihin. 70-luvun puolessavälissä katseltiin kotimaista näytelmää ja vuosikymmenen loppupuoli painottui puolestaan esittelemään teatterivuoden parhaita. Viimeinen kolmikesäinen katselmus nimettiin ”Uudistuvan suomalaisen teatterin katselmukseksi”.

Katselmuksien ohessa esiteltiin vuosittain myös ns. kokovartalokuvia erikseen valituista teattereista, jotka toivat kerralla useamman esityksen Teatterikesään. Kansainvälisiä vierailujakin nähtiin.

Muutoksen tuulet ja elinvoimainen troikka

Vuonna 1990 teatterimaailman grand old lady Vivica Bandler otti ohjelmiston ohjat käsiinsä ja Teatterikesä instituutiona tuuletettiin perin pohjin. Paikallisfestivaalin tasolle juuttuminen sai Bandlerin aikana pisteen – nyt lähdettiin luomaan tuoreempaa yhdistelmää suomalaisesta, pohjoismaisesta ja laajemminkin ottaen kansainvälisestä festivaalista.

Teatterikesän tiedotusta tehostettiin urakalla. Etenkin ulkomaiset kontaktihenkilöt moninkertaistuivat ja kansainvälinen lehdistö kiinnostui jatkuvasti kehittyvästä ja korkeatasoisesta festivaalista. Asiantuntijoita kaikilta teatterimaailman sektoreilta saapui vuosi vuodelta enemmän, kun sana persoonallisesta ohjelmistosta levisi. Teatterikesään valituille näytelmille annettiin nyt tilaa liekehtiä vapaasti ajanhengen ilmiöihin reagoiden ilman etukäteen valittua temaattista linjaa.

Vuonna 1995 taiteellinen johto siirtyi toimivaksi havaittuun malliin, joka on edelleen käytössä Teatterikesässä: Pääohjelmistosta vastaa kolmihenkinen, teatterialan ammattilaisista koostuva tiimi – ”troikka” – yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. Ryhmän toimenkuvaan kuuluu satojen kotimaisten ja kansainvälisten teatteriesitysten katsominen ja parhaimmiston valitseminen tiukan seulan läpi.

Teatterikesän nykypäivää

Nykyään Tampereen Teatterikesän mittasuhteet ovat aivan toiset kuin tapahtuman alkuaikoina. Olavi Veistäjän muutaman hengen esikunnasta on siirrytty organisaatioon, jossa työskentelee kymmenittäin ammattitaitoista henkilökuntaa puhumattakaan arvokkaasta talkoovoimasta.

Ohjelmistokokonaisuudet ovat lisääntyneet ja esitysmäärät kasvaneet radikaalisti, kuten vastaavasti myös esitysmäärä. Teatterikesän syntyaikojen perusperiaate on kuitenkin säilynyt: Tampereella nähdään laaja-alainen kattaus suomalaisen teatterin parhaimmistoa. Festivaali on saanut arvokkaan lisänsä kansainvälisestä ohjelmistosta, jonka osuus on Vivica Bandlerin kaudesta lähtien pysynyt kolmasosana pääohjelmistosta.

Neljänkymmenen vuoden aikana Tampereen Teatterikesä on kohonnut Pohjoismaiden ja pohjoisen Euroopan yhdeksi merkittävimmistä festivaaleista.

LÄHTEET

Lehtola, Erkka & Seppälä, Raimo: Taitaa olla piru. Olavi Veistäjän elämä ja teatteri.
WSOY, 1989
Valkonen, Kaija & Markku: Yhtä juhlaa. Finland Festivals. Otava, 1994
Pennanen, Jyri: Julkaisematon artikkeli Pro gradu – tutkielmassa Aika leikkasi hippien hiukset

Jaa tapahtuma

Erimielisten esitysten Teatterikesä

06.05.2014

Tampere muuttuu yhden elokuisen viikon ajaksi, 4.–10.8., paitsi suomalaiseksi myös turkkilaiseksi, hollantilaiseksi, kanadalaiseksi, tanskalaiseksi, virolaiseksi ja ensi kertaa myös slovenialaiseksi näyttämöksi. Festivaalin Pääohjelmistossa on 20 teatteriryhmää, 41 esitystä, elokuva ja klubi-ilta.

Tanskalaisten Kristján Ingimarssonin ja Neander-ryhmän BLAM!:ssa tavallisen harmaa toimisto muuttuu toimintaelokuvien näyttämöksi. Esitys on taiturimainen, äijä-energiaa uhkuva show, joka tuotetaan yhdessä Teatterikesän ja Tampere-talon kanssa.

Festivaalin historian ensimmäinen slovenialainen esitys on maan Kansallisteatterin, SNG Drama Ljubljanan, palkittu tulkinta Stanisłav Witkiewiczin teoksesta The Crazy Locomotive. Läpisävelletty esitys Ponorela lokomotiva on omaperäinen, rohkea ja karnevalistinen. Sen on ohjannut Jernej Lorenci ja säveltänyt Branko Rožman.

Hollanninturkkilainen Sadettin Kirmiziyüz näyttelee sisarestaan kertovassa, käsikirjoittamassaan esityksessä somedaymyprincewill.com. Siinä hän tarkastelee suuria poliittisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä: integraatiota, uskontoja, sukupuolieroja ja naisen asemaa.

Näyttelijälahjakkuus Haley McGee Kanadasta tulkitsee intensiivisen ja tunnustuksellisen tarinan Mission Birdistä, outolinnusta, jolla on liuta selvittämättömiä kysymyksiä taakkanaan. Alle kolmekymmentävuotias McGee on tällä hetkellä kotimaassaan yksi kysytyimmistä teatterintekijöistä, jonka esitys Oh My Irma on saanut useita palkintoja.

Case Viro

Teatterikesän Case Viro tarjoaa neljä esimerkkiä virolaisesta nykyteatterista. Mukana ovat Teater NO99:n Suur õgimine (The Big Feast), R.A.A.A.M.:n Tühermaa (Wasteland), Cabaret Rhizomen Mutantants (Mutantdance) ja suomalais-virolaisena yhteistyönä syntynyt Köök, Keittiö.

Osana Case Viroa Teater NO99 & Allfilm esittävät dokumenttielokuvan Kust tuleb tolm ja kuhu kaob raha (Ash and Money), joka kertoo Viron suurimmasta sosiaalisesta kokeilusta: tarinan valepuoluekokouksesta ja Tallinnan poliittisen teatterin keväästä 2010.

Klubin lavalle nousee arvostettu ja palkittu laulaja-lauluntekijä Vaiko Eplik bändinsä Eliitin kanssa perjantaina 8.8.

Case Viro tuotetaan yhteistyössä Viron Suurlähetystön ja Eesti Instituutin kanssa.

Kotimaisissa esityksissä korostuu oma ääni, ajattelu ja teko

”Kotimainen ohjelmisto koostuu eri tavalla ajattelevien, keskenään eri mieltä olevien esitysten pyrkimyksestä hahmottaa meitä ja maailmaa”, linjaa Teatterikesän taiteellinen johtoryhmä Kaarina Hazard, Mikko Kanninen ja Mikko Roiha. ”Valikoimme ohjelmistoon esityksiä, joissa kaikissa korostuu oma ääni, ajattelu ja teko. Usean kohdalla myös oma kirjoittaminen.”

Suomen Kansallisteatteri ja dramaturgi-ohjaaja Minna Leino ovat tarttuneet Eugène Ionescon moderniin klassikkoon Kuningas kuolee, joka on hilpeä ja hirvittävä oppitunti elämään takertumisesta.

Ryhmäteatteri tuo festivaalille naisenergiaa: Kati Kaartinen on kirjoittanut ja Johanna Freundlich ohjannut teoksen Nätti tyttö, vähän pehmee, tarinan naisista kolmessa sukupolvessa.

Ensiohjauksenaan Joensuun Kaupunginteatteriin uusi johtaja Vihtori Rämä on tarttunut Mikko-Pekka Heikkisen romaaniin Terveiset Kutturasta. Saman nimisen esityksen avainsanoja ovat mm. aluepolitiikka, kuntauudistus, kestävyysvaje, maahanmuutto, ympäristö ja syrjäseudut. Teatteri itse luonnehtii esitystä puberteettiseksi, alatyyliseksi kiukunpurkaukseksi.

Jussi Parviaisen 1984 kantaesitetyn näytelmän Jumalan rakastaja on Kokkolan Kaupunginteatteriin sovittanut Jussi Moila nimellä Jumalan rakastaja 2013. Tämän päivän nuorista miehistä kertova esitys on vahva näyte teatterin osaamisesta ja tärkeään aiheeseen tarttumisesta.

Terrence McNallyn rakkaustarina Frankie ja Johnny on saanut Teatteri Jurkassa eheän tulkinnan. Ohjaaja Liisa Mustosen sekä näyttelijöiden Elina Hietalan ja Tommi Erosen käsittelyssä parisuhteen kipupisteet, lämpö ja leikki rakentuvat eheäksi kokonaisuudeksi.

Leea Klemola on ohjannut Tanssiteatteri Minimille Miko Kivisen Miehen kuoleman, groteskin farssin, laulua ja tanssia yhdistelevän kabareen, jonka teemana on luoda uusi ihminen ­– miehen kustannuksella.

Zodiak – Uuden tanssin keskus tuo Teatterikesään kaksi esitystä: Sonya Lindforsin Noir?:n ja Katariina Nummisen Zoon. Noir? on hip-hop -asenteella tehty tanssiteos, jonka kaikilla esiintyjillä on afrikkalaisia juuria ja jossa käsitellään afrosuomalaisten kipupisteitä. Nykyteatterin ja tanssin välimaastoon sijoittuva Zoo puolestaan vie katsojat nimensä mukaisesti eläintarhaan ja kysyy: mitkä asiat erottavat ihmisen eläimestä?

Lauri Maijala on kirjoittanut ja ohjannut Viirukselle näytelmän Där vi en gång flått, kuvauksen Suomen tulevaisuudesta talousjärjestelmän romahtamisen jälkeen.

KokoTeatteri ja Pop Slut -työryhmä käsittelevät populaarikulttuurin, eritoten musiikkivideoiden naiskuvastoa Sara Mellerin esikoisohjauksessa Pop Slut. Musiikillisen show’n lähdemateriaalina ovat artistihaastattelut, musiikkivideot ja sanoitukset.

Klovneriateatterin suomalainen uranuurtaja RedNoseClub on tarttunut Kari Hotakaisen Finlandia-palkittuun Juoksuhaudantie-romaaniin. Näyttelijät Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen esittävät romaanin kaikki henkilöt ja juonenkäänteet kahdessa tunnissa.

Uusi lasten- ja nuortenteatteriryhmä Lilla Villan on tehnyt onnistuneen avauksen. Paula Salmisen Erkat ja tavikset -näytelmä on vahva kuvaus tämän päivän koulun arjesta, erilaisuudesta ja mielikuvituksen voimasta.

Teatterikesä järjestetään 46. kerran 4.–10.8.2014.

www.teatterikesa.fi

Muita festivaaleja Näytä kaikki

TAMPEREEN TEATTERIKESÄ. Bongile Mantsai Hilda Cronje Thoko Ntshinga Tandiwe Nofirst Lungisa in Mies Julie. Photo: Murdo MacLeod

1 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ .Krista Kosonen & Antti Lang - Angels in America. Photo: Stefan Bremer

2 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ. David Novotný & Tatiana Vilhelmová - Mies vailla menneisyyttä. Photo: Hynek Glos

3 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ. Chipolatas

4 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ. Bruce Willis Saves the World. Photo: Aino Salmi

5 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ photo Okeiko.oo in picture Estonia

6 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ photo Outi Vuoriranta in picture Huojuva Talo Ella Pyhältö

7 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ photo Patrik Pesonius in picture

8 / 10
John is Bongile Mantsai and Julie is Hilda Cronje in Mies Julie. The South African-born director Yael Farber sets her adaptation of StrindbergÕs classic Miss Julie in the remote, bleak beauty of the eastern Cape Karoo. Baxter Theatre Centre, South African State Theatre and Assembly.Assembly Hall, at the Edinburgh Festival Fringe, Edinburgh, Scotland. UK06/08/2012 © COPYRIGHT PHOTO BY MURDO MACLEODAll Rights ReservedTel + 44 131 669 9659Mobile +44 7831 504 531Email:  m@murdophoto.comSTANDARD TERMS AND CONDITIONS APPLY (press button below or see details at http://www.murdophoto.com/T%26Cs.htmlNo syndication, no redistribution, Murdo Macleods repro fees apply. Commed

9 / 10
TAMPEREEN TEATTERIKESÄ phtot Heikki Toivanen in picture The Outsider

10 / 10
  • Yhteistyössä: