Etusivu » Uutiset » Jyväskylän Kesä laajensi yleisöpohjaansa ja keräsi kansallista sekä kansainvälistä kiinnostusta

Jyväskylän Kesä laajensi yleisöpohjaansa ja keräsi kansallista sekä kansainvälistä kiinnostusta

10.07.2019

Monitaidefestivaali Jyväskylän Kesän yleisöpohja laajentui tänä vuonna entisestään. Takana on upea festivaaliviikko täynnä legendaarisia ja ainutkertaisia esityksiä, kuplivia tunteita ja juhlahetkiä. Festivaaliviikon tapahtumiin 3.–9.7. osallistui noin 32 000 kävijää. Tapahtumat houkuttivat aiempaa runsaammin yleisöä eri suunnista. Erityisesti portugalilaisen jazz-artisti ja euroviisuvoittaja Salvador Sobralin lumoava konsertti sekä Heikki Sarmanto Sextetin ainutkertainen juhlakonsertti toivat 64. kertaa järjestettävään tapahtumaan sadoittain vierailijoita ympäri Suomen ja myös ulkomailta.

Viime vuonna monin tavoin uudistunut festivaali keräsi jälleen aiempaa enemmän nuoria aikuisia yleisöksi. He löysivät erityisesti Lounaispuistossa toista kertaa 4.–6.7. järjestetyt kolmipäiväiset Jyväskylän Kesän Puistojuhlat, jossa esiintyi yhdeksän kotimaisen kevyen musiikin kärkinimeä. Puistojuhlille osallistui alustavien arvioiden mukaan 3 000 henkilöä. Suosituin päivä oli lauantai 6.7., jolloin tapahtumassa esiintyivät Laulurastas, Yona, Asa & Band ja Pyhimys.

Jo toukokuussa loppuunmyydyn Salvador Sobralin konsertin lisäksi musiikkiohjelmasta loppuun myytiin Caravana Bandan sekä Crying Uncle Bluegrass Bandin keikat. Erityistä kiinnostusta osoitettiin pienien ja yllättävienkin tilojen esittävän taiteen esityksiä kohtaan. Jo etukäteen myytiin loppuun La Kala -oopperan Evita -draamakonsertti. Tapahtuman aikana täyttyivät myös Eino Leinon eksät -monologiesitys, kaksi näytöstä kaupunkitilassa kiertävästä Aalto kylässä -esityksestä, yksi Viirun ja Pesosen Kesä -lastennäytelmän näytös sekä tanssiteos RAIVOn viimeinen näytös.

Festivaalin yhteydessä järjestettiin tänä vuonna Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuustapahtuma Finncon sekä neljättä kertaa järjestetyt Jyväskylän Kesän Neulefestarit. Molemmat tapahtumat keräsivät runsaasti osallistujia.

Tapahtumaviikon aikana vallinnut kolea sää vaikutti arvion mukaan hieman maksuttomien ulkotapahtumien kävijämääriin. Näitä olivat muun muassa Kompassin katuohjelma sekä katukulttuuritapahtuma Payback Jam.

– Ulkotapahtumat ovat tavallisesti hyvin suosittuja. Paremmilla säillä olisimme voineet rikkoa jopa festivaalin kaikkien aikojen kävijäennätyksen, uumoilee toiminnanjohtaja Kyösti Ylikulju.

Sisällöt limittyivät ja aikatasot kerrostuivat

Vuonna 2019 Jyväskylän Kesä oli tiiviissä yhteydessä historiaansa. Kyse ei ollut vain nostalgisoinnista ja muistelusta – Kesän historiaa ja nykypäivää purettiin auki keskustellen, analysoiden, soittaen, laulaen ja juhlien.

Viikon aikana juhlittiin pyöreitä vuosia. Festivaali avattiin 3.7. Arja Korisevan 30-vuotistaiteilijuutta juhlistaneella konsertilla yhdessä tango- ja viihdeorkesteri Guardia Nuevan kanssa ja päätettiin 9.7. juuri 80 vuotta täyttäneen legendaarisen Ritva Oksasen uraa ja elämää juhlistaneeseen konserttiin. Sunnuntaina 7.7. Juhlatalo Juurikkasaaressa esiintyi toinen 80-vuotias legenda, suomalaisen kevyen musiikin konkaritulkitsija Eino Grön. Pyöreitä juhli myös Jyväskylän oma rakastettu Mäki-Matin perhepuisto, jonka 40-vuotissynttäreitä vietettiin läpi festivaaliviikon.

Maanantaina 8.7. tartuttiin Kesän historiaan tuoreella otteella. Jyväskylän yliopiston päärakennuksen juhlasalissa harpattiin päivälleen 50 vuotta taaksepäin, jolloin Jyväskylän kulttuuripäivillä esiintyi Heikki Sarmanto Sextet. Nyt sekstetti palasi samalle lavalle. Konsertti taltioitiin, kuten myös vuonna 1969, jolloin syntyi Suomen ensimmäinen jazz-livelevy Flowers in the Water. Puheohjelmassa analysoitiin nykysilmin vuoden 1979 Naisseminaaria, joka aikanaan poiki polemiikkia ja feminismin rankkaa kritiikkiä. Molempiin tilaisuuksiin osallistui myös alkuperäisten tapahtumien yleisöä.

– Jyväskylän Kesän historia oli ohjelmassa tunnistettavissa tänä vuonna. Olemme saaneet viime vuosina palautettua jotain merkittävää: jazz-konsertit ja muut korkeatasoiset isot konsertit päärakennuksella, punaisen langan festivaaliviikon sisälle ja alkuperäisen Erik Bruunin suunnitteleman festivaalilogon, summaa toiminnanjohtaja Ylikulju.

Villejä tunteita ja kohtaamisia

Lukuisissa esityksissä käsiteltiin ja koettiin erilaisia voimakkaita tunteita. Esittävän taiteen ohjelmistossa oli kaksi raivoa käsittelevää teosta: Saga Elgland Companyn RAIVO-tanssiteos sekä Taina Mäki-Ison MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas. Läpi festivaaliviikon välittyi myös kuplivia riemun tunteita ja vallattomia kohtaamisia, muun muassa Salvador Sobralin hypätessä kesken konsertin yleisön sekaan laulamaan ja juttelemaan sekä laulaja-lauluntekijä Yonan halatessa läpi eturivin kuulijoita Puistojuhlilla.

Vuoden 2020 Jyväskylän Kesä järjestetään 1.–7.7. teemalla ympäristö.

  • Yhteistyössä: