19.02.2016

Savonlinnan Oopperajuhlat: valtakunnallisen Inspired in Finland -kampanjan hakuaikaa jatketaan, vaikka 100 intohimoista yritystä on jo koossa

Kuukauden käynnissä ollut valtakunnallinen Intohimoinen yritys 2016 –kampanja saavutti rytinällä alkuperäisen sadan yrityksen tavoitteensa jo kampanja-ajan puolivälissä. Koossa on nyt yli 150 tarinaa suomalaisista yrityksistä, joita ajaa eteenpäin aito intohimo ja sitoutuminen yritystoiminnan kehittämiseen. Tarinoista puolet on nyt nähtävillä osoitteessa www.intohimoinenyritys.fi ja lisää julkaistaan päivittäin.

Savonlinnan Oopperajuhlien koordinoima Inspired in Finland –yhteisö, johon kuuluvat Accenture, Ahlström Capital Oy, Andritz Oy, Finnair Oyj, Fortum Oyj, Gasum Oy, OP ja Sanoma Media Finland Oy sekä yhteistyökumppanit Suomen Nuorkauppakamarit, Innovaatiorahoituskeskus Tekes ja Perheyrittäjien liitto ovatkin päättäneet jatkaa etsintää ja tavoitteena on nyt löytää 200 intohimoista yritystarinaa.

– Kampanjan etsintävaihe päättyy 18.3.2016, eli meillä on vielä noin kuukausi aikaa saavuttaa kahdensadan tavoite, sanoo Suomen Nuorkauppakamareiden kampanjapäällikkö Elna Jokinen.

– Kenttäorganisaatiomme on hyvässä vauhdissa ja uskon, että ylitämme uuden tavoitteen. Kun Suomen yrittäjämaailma puhkuu näin intohimoa, ei kannata jäädä tuleen makaamaan.

Savonlinnan Oopperajuhlien johto on myös yllättynyt kampanjan tuloksesta.

– Hienoa, että Suomesta löytyy näin paljon yrityksiä, jotka haluavat esimerkillään kannustaa suomalaista yritysmaailmaa kohti parempaa tulevaisuutta, sanoo festivaalijohtaja Jan Strandholm.

– Oopperajuhlat haluaa osaltaan edistää suomalaisen yrityselämän uutta nousua. Oopperasta tutut teemat toimivat myös yritysmaailmassa. Uskomme, että esiin nostettu intohimo monistuu ja saa aikaan positiivista pöhinää suomalaiselle yrityskentälle.

Vuonna 2016 Inspired in Finland –hankkeen pääteemana on intohimoja kohderyhmänä Suomen intohimoisimmat yritykset. Hanke nostaa esiin yrityksiä, joiden toiminnassa intohimo näkyy ja kuuluu. Jakamalla näitä tarinoita monistetaan intohimoista yrittämisen meininkiä, joka osaltaan vauhdittaa Suomen työelämää ja yritystoimintaa uuteen nousuun. Kampanja huipentuu 16.4. järjestettävään päätapahtumaan Helsingissä.

Teemoja oopperan maailmasta suomalaiseen työ- ja yrityselämään:

Luovuus 2015 – Intohimo 2016– Taito 2017

Savonlinnan Oopperajuhlat on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kulttuuritapahtuma ja yksi merkittävimpiä matkailukohteita. Oopperajuhlat on yli sadan vuoden aikana kasvanut kuukauden mittaiseksi kansainväliseksi festivaaliksi. Sen kävijämäärä on noin 60 000 vierasta vuodessa, siitä runsaat 10 prosenttia tulee ulkomailta. Ooppera Savonlinnassa on kokonaisvaltainen elämys, joka muodostuu korkeatasoisista oopperaesityksistä ja konserteista, keskiaikaisen Olavinlinnan ainutlaatuisesta tunnelmasta ja kesäisestä Savonlinnasta luonnonkauniine ympäristöineen. Savonlinnasta on tullut käsite oopperanystävien keskuudessa kautta maailman.

2016 budjetti on 8,7 M€, noin 78 % on omarahoitusta ja 22 % avustuksia (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Savonlinnan kaupunki, Jane ja Aatos Erkon säätiö ja Suomen Kulttuurirahasto).