09.11.2012

Savonlinnan Oopperajuhlat voitti Vuoden laatuinnovaatio –kilpailun

Savonlinnan Oopperajuhlat jakaa voiton Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun matkailun toimialasarjassa Matkailun edistämiskeskuksen kanssa.

Kunniamaininnan saivat matkailualan innovaatiovoittajat:
MEK – Matkailun edistämiskeskus – Revontulet-viraalikampanja
Savonlinnan Oopperajuhlat – Free Will – maailman ensimmäinen yhteisöooppera, jonka tekemisestä vastasi Opera by You -internetyhteisö.

Kilpailun järjestää Laatukeskus.

Savonlinnan Oopperajuhlat käynnisti toukokuussa 2010 projektin, jossa kuka tahansa pystyi osallistumaan oopperan luomiseen internetissä. Opera by You -nettiyhteisön tehtävänä oli kirjoittaa, säveltää, ohjata, puvustaa ja lavastaa ooppera alusta loppuun.

Tavoitteena oli herättää uudenlaisen, nuoremman yleisön mielenkiinto Oopperajuhlia kohtaan sekä yleisesti profiloida 100 vuotta vanhaa ja perinteikästä tapahtumaa modernilla tavalla. Opera by You -yhteisön työskentelykieli oli englanti ja projektiin tavoiteltiin osallistujia ympäri maailman.

Innovaationa oli kokeilla uudenlaista oopperan tuotantoprosessia ja kokeilla internetin ja sosiaalisen median mahdollistamaa joukkoistamista oopperan luomisessa. Projektissa oopperan luomisesta vastasi avoin internetyhteisö, jonka toimintaa ohjasi ja koordinoi heimoneuvostoksi kutsuttu oopperan ammattilaisista koostuva projektin ohjausryhmä. Koko projekti toteutettiin internetiä ja sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Vuorovaikutus heimoneuvoston ja oopperan tekijöiden välillä tapahtui verkossa, Wreckamovie-alustalla, projektin Facebook-sivulla ja loppuvaiheessa internetin kautta seurattavien harjoitusten kautta.

Nettiyhteisö teki Free Will -oopperan, jonka kantaesitys oli 21.7.2012 Olavinlinnassa. Oopperan tekoon osallistui satoja ihmisiä ympäri maailman ja projektilla oli tuhansia seuraajia Wreckamovie-alustalla ja Facebookissa.

Savonlinnan Oopperajuhlat oli ensimmäinen oopperatalo maailmassa, joka kokeili joukkoistamista kokonaisen oopperan tuotannossa. Oopperatalojen tarve sitouttaa yleisöjään ja löytää uusia asiakkaita on suuri nykyisessä tilanteessa, jossa yleisöt hajaantuvat yhä useampien ja monimuotoisimpien taidemuotojen kuluttajiksi. Innovaatio oli juuri oikea-aikainen joukkoistamisen trendin tullessa yhä voimakkaammaksi.

Etusivu