17.07.2017

Sopraanoääni ja sopraanosaksofoni sulautuvat toisiinsa Rauma Festivon avajaiskonsertissa

Näin kuvailee sopraano Suvi Väyrynen, joka saapuu Raumalle kiireisen alkuvuoden jäljiltä. Aika on kulunut maisteriopintojen kirjallisen lopputyön parissa Wienin musiikki- ja taideyliopistossa sekä solistina erilaisissa produktioissa.

– Tänä keväänä esiinnyin solistina ensi kertaa solistina yhdessä unelmateoksistani, Mozartin Requiemissa Tampere Filharmonian kanssa ja kesäkuussa olin mukana kantaesittämässä Olli Kortekankaan hienoa VIA-oratoriota, luettelee Väyrynen viimeaikojen huippuhetkiään.

Lisäksi vahvaa uraa luova Väyrynen äänitti Joonas Kokkosen Requiemin urkusovituksen  yhdessä Klemettiopiston Kamarikuoron kanssa.

Duossa toinen jatkaa, kun toisen raja tulee vastaan

Raumalla Väyrystä kuullaan yhdessä saksofonisti Charles Ng:n kanssa. Yhteistyö kahden yksiäänisen instrumentin puitteissa kulkee nimellä Duo Sung. Alkunsa duo sai yhteisestä kiinnostuksesta nykymusiikkiin ja sen ilmaisuvoiman mahdollisuuksiin. Ensimmäistä yhteistä kappaletta valmistaessa molemmat olivat todenneet musiikillisten ja ilmaisullisten näkemystensä olevan samankaltaisia ja toisiaan inspiroivia, niin yhteistyötä päätettiin jatkaa, hioa yhteissoitantaa ja etsiä uusia yhteisiä haasteita.

– Haastavaa ylipäätään on yhdistelmän paljaus. Käytössä ei ole harmoniainstrumenttiä, vaan kokonaisuutta kannattelee vain kahden yksiäänisen instrumentin yhdistelmä. Siinä missä paljaus on haastavaa, on se myös mielenkiintoista, kuvailee Väyrynen.

– Erityisen mielenkiintoista on se missä asioissa nämä kaksi instrumenttia ovat samankaltaisia ja missä erilaisia. Selkein ero on tietenkin siinä, että vain laulajalla on sanat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö saksofoni voisi ”puhua” tai laulaa. Instrumentit tukevat toisiaan ja jatkavat siitä missä toisen rajat tulevat vastaan. Sopraanosaksofoni ja sopraanoääni ovat paikoin hämmästyttävän samankuuloisia.

Kahden instrumentin yhteinen monologi

Rauma Festivon avajaiskonsertissa kuultava Thomas Kesslerin Is it leikkii nimenomaan tällä luonteella. Teos haastaa löytämään ja vahvistamaan samankaltaisuuksia ja hahmottamaan, mikä kummallekin instrumentille on mahdollista ja mikä ei. Väyrynen kertoo teoksen opettaneen ymmärtämään ja kuuntelemaan toisen instrumentin luonnetta ja kieltä ja mukauttamaan omaa ilmaisua yhteiseen päämäärään sopivaksi.

– Itselle uutena aluevaltauksena ja haasteena ovat olleet myös mikrointervallit, joita löytyy Is it -kappaleesta. Kyllä tämä yhteistyö on opettanut korvaa aika tavalla, summaa Väyrynen.

Väyrynen kertoo duon tehneen paljon työtä kokonaisvaltaisen ilmaisun kanssa, missä musiikki yhdistyy sanomaansa orgaanisesti, ollen siis ennen kaikkea viestivä tilanne – hetki. Molemmat muusikot ovat kiinnostuneita instrumenttiensa ilmaisun rajojen laajentamisesta ja Raumalla kuultava Kesslerin teos on eräänlainen kahden instrumentin yhteinen monologi.

– Kuulija ei välttämättä aina erota instrumentteja toisistaan. Is It: issä molemmilta voi päästä ilmoille myös jotain hieman epätavallistakin ääntä, vihjailee Väyrynen ja kutsuu Festivo-yleisöä jakamaan kanssaan uniikkeja musiikkihetkiä.

Tulevaa festivaaliviikkoa Suvi Väyrynen odottaa innolla. Työmaataan hän kuvailee hyvin monipuoliseksi ja monikaraktääriseksi, jossa pääsee venymään omien taitojensa kanssa laajalle. Ohjelmassa on hänelle tärkeiksi muodostuneita teoksia ja myös lempikappaleitakin.

– On ilo ja kunnia päästä esittämään tätä ohjelmistoa ja näin hienon porukan kanssa!

Rauma Festivo järjestetään 8.-12.8.2017.

www.raumafestivo.fi