Etusivu » Uutiset » Tampereen Teatterikesä 1.-7.8. – kurkistus suomalaisen teatterin tulevaisuuden näkymiin

Tampereen Teatterikesä 1.-7.8. – kurkistus suomalaisen teatterin tulevaisuuden näkymiin

10.05.2011

Teatterikesän taiteellinen johtoryhmä Anna-Elina Lyytikäinen ja Auvo Vihro linjasi uutta tehtäväänsä viime syksynä. He etsivät ensisijaisesti modernia suomalaista teatteria ja nuoria tekijöitä käännösnäytelmien tai klassikkotekstien sijaan festivaalin ensi elokuun ohjelmistoon.

Taiteelliseen johtoryhmään kuuluu myös Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl.

NUORTA NÄYTTELIJÄSUKUPOLVEA JA UUDENLAISTA ESTETIIKKAA

Mukana ovat itseoikeutetusti kahden kotimaisen maailmallakin mainetta niittäneen trilogioiden päätösosat: Leea ja Klaus Klemolan New Karleby ja Sirkku Peltolan Lämminveriset. Johanna Freundlichin ohjaama ja upean näyttelijätiimin kaksi ja puoli vuotta harjoittelema Angels in America tai Juha Luukkosen Finnhits, Leevi And The Leavingsin musiikkiin rakentuva sanaton kolmen suku¬polven tarina, kuuluvat esityksiin joiden lähtökohdista löytyi erityistä kiinnostavuutta.

Kuluneella teatterikaudella tehtiin esityksiä vaikeista henkilökohtaisista aiheista. Jyväskylän kaupunginteatterin näyttelijä Anneli Karppinen saattoi tarinat unettomuudesta teatterilliseen asuun (Yötarinoita) ja Virpi Haatainen ja Teatteri Avoimien Ovien työryhmä tutkivat näytelmässä Irti minusta, mitä tapahtuu perheelle, kun yksi sen jäsenistä sairastuu.

– Dokumentaarinen lähestymistapa on nyt osa uutta teatteria. Ryhmäteatterin Eduskunta-esityksen nähtyään suomalaista teatteria tuskin voi moittia yhteiskunnallisen kantaaottavuuden puutteesta, sanoo Lyytikäinen.

Poliittista puhetta ja sen sisältöä tutkiva näytelmä on ohjaaja Susanna Kuparisen ja työryhmän mittavan taustatyön tulos: eduskuntapuheenvuorojen lisäksi käytetään mm. rakennusyrittäjien, sijoitusrikollisuutta tutkivien poliisien ja virkamiesten haastatteluja.

Ryhmäteatterilta nähdään myös Tiina Lymin kirjoittama ja ohjaama S.O.S., räväkkä näytelmä ihmisistä, joille hyvinvointiyhteiskunta on kääntänyt selkänsä.

Festivaalin esityksissä nähdään nuorta näyttelijäsukupolvea ja uudenlaista estetiikkaa, sisällöstä tin-kimättä. Tästä on hyvänä esimerkkinä Teatteri Takomon ja Teatteri Nirvanan yhteistuotanto, Jussi Moilan kirjoittama ja Sini Pesosen ohjaama Paratiisi.

Festivaalin kotimaiseen ohjelmistoon mahtuu kaksi käännösklassikkoa: Juha Hurmeen Kokkolan Kaupunginteatterille ohjaama Jeppe Niilonpoika ja Turun Kaupunginteatterin näyttelijän Markus Järvenpään esittämä Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Hurmeen kyky päivittää 1700-luvun teos nykypäivään käy huomaamatta, ja peilikuva aikaamme on valmis. Dostojevskilaisten syyllisyyden ja moraalin teemojen lisäksi Rikoksessa ja rangaistuksessa läsnä on Pietarin kaupunki, sen elämän raa-dollinen moninaisuus tarkasti ja humoristisesti kuvattuna.

Teatterikesän ohjelmistoon on aina kuulunut lasten- ja nuortenteatteria. Heikki Salo & Sirkku Peltola -produktio, Ilimari Jauhiaasen teräksinen takavyö, sai vuoden 2011 Thalia-gaalassa nuorten Teatteriteko-palkinnon. Esitys nähdään etänäytöksenä Hämeenlinnan Teatterin uusissa tiloissa. Vanhin suo-menkielinen lasten- ja nuortenteatteri, Ahaa Teatteri, täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Heidän ohjel-mistostaan on valittu Heini Junkkaalan kirjoittama ja Johanna Freundlichin ohjaama todenmakuinen näytelmä kouluelämästä, Toinen vasemmalta.

PALKITUT JA KIITETYT KANSAINVÄLISET

Ohjelmistossa on kahdeksan taiteellisen johdon valitsemaa kansainvälistä vierailua, joissa on erityistä sanottavaa tälle ajalle. Palkittujen belgialaisten Jan Lauwersin ja Needcompanyn The Deer House käsittelee sotaa ja väkivaltaa nyky-Euroopassa, chileläisen Teatro en el Blancon Diciembre puolestaan rasismia, nationalismia ja pasifismia sotaa käyvässä Chilessä vuonna 2014. Needcompanyn monikielinen ja -taitoinen ryhmä kuljettaa tarinaansa lempeästi myyttisiin ulottuvuuksiin kun taas Guillermo Calderón ryhmineen ottaa aseekseen mustan huumorin.

Ulkomaisten vieraiden osalta taiteellisen johdon linjaus oli samantyyppinen kuin kotimaistenkin: vaiettuja aiheita, dokumenttiteatteria ja nuorta teatterisukupolvea. Irlantilaisen Abbey Theatren esittämä, Carmel Wintersin vuoden 2010 parhaana uutena näytelmänä palkittu B for Baby lähestyy vaikeita, tunnepitoisia aiheita – mm. lapsettomuutta – tarkkanäköisesti.

Toisen polven ruotsinsuomalainen, Dramatenin näyttelijä Tanja Lorentzon tuo oman sukunsa historian näyttämölle henkilökohtaisena ja huumoria pilkahtelevana monologina esityksessään Mormors svarta ögon.

Ruotsista löytyi myös kouluikäisille ja sitä vanhemmille tarkoitettu Svansjön (Joutsenlampi). Tanssin, teatterin ja musiikin hienosti yhdistämän teoksen on kansansadun pohjalta sovittanut Marina Steinmo ja sen koreografiasta ja ohjauksesta vastaa Kajsa Giertz.

Aki Kaurismäen elokuvaan Mies vailla menneisyyttä pohjautuva tšekkiläisen Dejvické divadlon Muž bez minulosti valittiin Tšekin teatterialan ammattilaisten keskuudessa vuoden 2010 merkittävimmäksi teatteriesitykseksi ylivoimaisella äänivyöryllä.

– Ja kun kerran olemme molemmat tämänvuotiset taiteelliset johtajat näyttelijätaustaisia, halusimme mukaan ripauksen myös puhdasta näyttelijäntyöllistä tekniikkaa, kertoo Anna-Elina Lyytikäinen.

Maailmankuulut koomikot David Collins ja Shane Dundas muodostavat The Umbilical Brothers -duon, joka on kotoisin Australiasta. Don’t Explain -niminen esitys tuotetaan yhdessä TTT:n kanssa.

Katuteatteria festivaalilla esittää brittiläinen Jason Maverick, joka on viihdyttänyt yleisöä lähes 25 vuotta. Hänen lahjakkuudestaan ovat päässeet nauttimaan mm. kuningatar Elisabeth, Madonna, Sting, jne.

FESTIVAALILLA PROSPERO-HANKKEEN NELJÄ TUOTANTOA

Taiteellisen johtoryhmän valintojen ulkopuolella Teatterikesä toimii Prospero-hankkeen estradina kolmannen kerran. Prospero on kuuden teatterikaupungin – Rennes, Liège, Lissabon, Modena, Berliini ja Tampere – viisivuotinen hanke, jota EU tukee Kulttuuri-ohjelmastaan. Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus on yhteistyön suomalainen osapuoli.

Prospero-tuotantoja on peräti neljä, kaksi kansainvälistä ja kaksi kotimaista esitystä. Kotimaisista toinen, Riko Saatsin ohjaama Bruce Willis Saves the World, saa ensi-iltansa Teatterikesässä. Palkitun ranskalaisen kirjailijan Marie NDiayen kirjoittaman ja Cilla Backin ohjaaman Hildan intensiivisessä pääroolissa nähdään Minna Haapkylä. Tämän näytelmän Suomen ensi-ilta on festivaalilla.

Prosperon kansainväliset esitykset ovat italialaisen Emilia Romagna Teatron & Compagnie Pippo Delbonon La menzogna (Valhe), jonka suunnittelu, käsikirjoitus ja ohjaus ovat Pippo Delbonon käsialaa. Hän on Euroopan ”uusien todellisuuksien” teatteripalkinnolla – samalla kuin Kristian Smeds, Andriy Zholdak ja Alvis Hermanis – palkittu ohjaaja. Ranskasta puolestaan saapuu Théâtre National de Bretagne esityksellään Noli me tangere, joka on komedia tyrannin ja Jumalan kohtaami¬sesta. Sen on kirjoittanut ja ohjannut Jean-François Sivadier.

http://www.teatterikesa.fi

  • Yhteistyössä: