Etusivu » Uutiset » Tampereen Teatterikesässä kuohuvaa teatteria läheltä ja kaukaa

Tampereen Teatterikesässä kuohuvaa teatteria läheltä ja kaukaa

06.05.2013

”Teatterikesän Pääohjelmiston valitseminen on kiitollinen ja kiperä tehtävä. Kiperä, koska kuluneena teatterikautena näkemiemme useiden satojen esitysten joukossa on lukemattomia ansiokkaita esityksiä valittavaksi. Kiitollinen, koska lopullisen kokonaisuuden näyttäytyessä saamme ylpeänä esitellä vaikuttavan valikoiman ajan ytimessä kuohuvaa teatteria.” (Teatterikesän taiteellinen johtoryhmä: Johanna Freundlich, Mikko Kanninen ja Auvo Vihro sekä toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl)

Festivaalin kansainvälisen ohjelmiston ohjaajakaartissa on sekä uraauurtavia teatterintekijöitä kuten Emma Dante ja Kornél Mundruczó että uusia tulokkaita, mm. latvialainen, nuori Valters Sīlis. Kärki-nimiin kuuluu myös Yael Farber, joka on uudelleenkirjoittanut ja ohjannut August Strindbergin näytelmän Neiti Julie (Mies Julie). Sovitus on saanut viisi tähteä mm. Sunday Timesin, Guardianin, Timesin, Scotsmanin ja Heraldin arvostelijoilta. Näytelmän esittäjä, Baxter-teatteri, saapuu Etelä-Afrikasta, Cape Townista, ja on kaukaisin Teatterikesän kansainvälisistä vieraista.

Lähempää festivaalille tulevat ruotsalaiset Cirkus Cirkör ja Turteatern. Cirkörin aseistariisuva nykysirkusteos Knitting Peace kysyy, onko mahdollista kutoa maailmaan rauhaa. Esitys tuotetaan yhdessä Tampere-talon kanssa. Turteatern puolestaan on nostanut esiin äärifeminismin klassikon, Valerie Solanasin SCUM-manifestin vuodelta 1967, ja saanut Ruotsissa aikaan roihuavia riitoja, joiden liekeissä on leimahtanut jopa tappouhkaus.

Tampereelle matkaa festivaalilla aiemminkin ihastuttanut italialainen compagnia sud costa occidentale esityksellään Verso Medea, jonka on Euripideen tragediasta sovittanut Emma Dante. Mieskuoron säestämässä klassikkotulkinnassa Medeia lähtee rakkauden matkalleen korjaamaan miesten hallitseman pelkurimaisen yhteiskunnan pahuutta.

Unkarilaisen Proton-teatterin Disgrace, J.M. Coetzeen romaanista Häpeäpaalu dramatisoidun näytelmän tapahtumat sijoittuvat apartheidin purkamisen jälkeisen Etelä-Afrikan väkivaltaiseen myllerrykseen. Myös elokuvaohjaajana tunnettu Kornél Mundruczó ohjaa oman maansa ja koko Euroopan tilaa tiukasti havainnoivaa draamaa.

Toisen maailmansodan aikana Baltian maista puolipakolla Natsi-Saksan armeijaan värvättyjä sotilaita pakeni Ruotsiin, ja sodan jälkeen Neuvostoliitto vaati Ruotsin parlamentilta heidän luovuttamistaan. Ohjaaja Valters Sīlisin ja Ģertrūdes ielas teātrisin aiheesta kertova Legionāri on noussut puheenaiheeksi sekä Latviassa että festivaaleilla ympäri maailmaa vaietun aiheensa ja sen rehellisen toteutuksen vuoksi.

Viime vuonna harmilliseen sairastapaukseen kaatunut vierailu on tänä vuonna saatu festivaalille: brittiduo Lone Twinin matkakertomus kaverusten yhdeksänvuotisesta alkutaipaleesta, Nine Years, esitetään vain kerran. Duo tarkastelee itseironisesti ja lämmöllä alkuvuosien töitään.

Elinvoimaista kotimaista

”Kotimaisessa ohjelmistossa nähdään uutta, elinvoimaista teatteria. Esimerkiksi Juha Jokelan Patriarkka Kansallisteatterin tyylikkäänä syväluotauksena, Susanna Kuparisen Ryhmäteatterille ohjaama karnevalistinen dokumenttiteatteriesitys Eduskunta II ja Jyrki Karttusen riemastuttava Jeminan monta elämää -tanssiteatteriesitys ovat kukin vastaansanomattoman upeita, rakastettavia ja omaäänisiä teoksia.” (Taiteellinen johtoryhmä)

Kotimaiseen ohjelmistoon on festivaaliin taiteellinen johtoryhmä valinnut ohjaaja Lauri Maijalan ja KOM-teatterin notkean näyttelijäkaartin tulkinnan Tšehovin Kolmesta sisaresta, joka esittäytyy keskellä tämän päivän turhautuneisuuden ydintä. Seinäjoen kaupunginteatterin esittämä, Veikko Nuutisen kirjoittama ja Riko Saatsin ohjaama Myötätunto puuttuu kaunistelematta tähän aikaan, jossa vanhemmuus on kateissa ja nuoret jäävät suorittamista ja itsetehostusta korostavan yhteiskunnan armoille.

Pipsa Longan Lauluja harmaan meren laidalta voitti New Baltic Drama -näytelmäkirjoituskilpailun Suomen osuuden. Maarit Ruikan ohjaamassa Turun Kaupunginteatterin esityksessä tulevat aavan maiseman pienet ihmiset tutuiksi arkiaskareissaan: heidän unelmansa ja ilonsa siinä kuin tämän päivän murheet työuupumuksesta syrjäytymiseen.

60-vuotista taivaltaan juhliva Teatteri Jurkka palkittiin Vuoden teatterina, joka ”nostaa näyttelijän työn intensiiviseen lähikuvaan” ja vie perimmäisten kysymysten äärelle. Tästä keskittyneestä lähikuvasta nautitaan nyt Tiina Weckströmin ja Wanda Dubielin seurassa Marsha Normanin kirjoittamassa Hyvää yötä -näytelmässä.

Koko-teatteri juhlii 15-vuotista taivaltaan rohkeasti ja uutta etsien. Se on yhteistyössä kuntouttavaa asumispalvelua tarjoavan Lilinkotisäätiön kanssa antanut puheenvuoron mielenterveyskuntoutujille, käsikirjoitusvaiheesta näyttämölle saakka. Teatterikesässä nähdään Sesa Lehdon ja Eveliina Lafghanin Peili, josta huokuu yhteisen tekemisen voima ja yhteinen nauru.

Maria Jotunin kuvaus Huojuvan talon perhehelvetistä on ajaton – henkinen ja fyysinen väkivalta eivät ole jääneet historiaan. Ohjaaja Heini Tolan ja Teatteri Avoimien Ovien näyttelijöiden koreilematon tulkinta avaa sen näkyville kaikessa armottomuudessaan.

Teater 90° käyttää ponnahduslautanaan Mark Twainin kahta novellia esityksessään Eden. Tässä hulvattomassa rakkauden analyysissaan lahjakkaat nuoret näyttelijät kirmaavat halki evoluution historian ameebasta ja luolamiehestä Eedenin ihmeelliseen, absurdiin puutarhaan.

Kiasma-teatterista löytynyt esitystaiteliija, tutkija Pilvi Porkolan No More Broken Hearts on esitys, jossa Porkola lukee kirjoittamiaan rakkauskirjeitä viimeisen 15 vuoden ajalta. Kirjeiden myötä esityksessä pohditaan, vähän surumielisesti ja vähän hymyillen, mitä meille rakkauslauluissa luvataan, mikä rakkauskirjeissä toistuu ja mikä tässä kaikessa on meille yhteistä.

Andy Manleyn palkittu ja ylistetty lastennäytelmä White – Svenska Teaternin toteutuksena Vit – kätkee yksinkertaisen kuorensa sisään loputtomiin lumovoimaa ja viisautta, joka tavoittaa sekä pienet että isot katsojat. Se opastaa ensikertalaisen iloisesti ja mutkattomasti teatterin maailmaan ja antaa paljon nähneillekin ajattelemisen aihetta. Esitys on tarkoitettu kaikenkielisille lapsille kaksivuotiaasta ylöspäin.

Teatterikesä on yksi Euroopan merkittävimmistä teatterifestivaaleista. Festivaali syntyy intohimosta teatteriin, ja se esittelee jälleen suomalaiset mielenkiintoisimmat esitykset ja kansainväliset huiput.

Teatterikesän pääosassa on yleisö, jota hemmotellaan uusilla, unohtumattomilla kokemuksilla. Tänä vuonna festivaali järjestetään 5.–11. elokuuta.

 

  • Yhteistyössä: