06.06.2016

Todelliset ja fiktiiviset kulttuuriperinnöt Viitasaaren Musiikin ajassa

Viitasaaren 35. Musiikin aika –festivaali 5.-10.7. tuo konsertteihinsa kuvitelmia ja vaikutteita niin todellisista kuin fiktiivisistäkin kulttuureista ja niiden meidän aikaamme ulottuvasta perinnöstä.

Festivaalin teemana on ”Heritage”. Keksityt ja aidot, muinaiset ja digitaaliset mytologiat asetetaan vierekkäin ja vastakkain konserteissa kantaesityksissä ja Suomen ensiesityksissä.

Säveltäjävieras on espanjalainen Mauricio Sotelo, jonka musiikki on saanut laajalti vaikutteita flamencosta ja Espanjan laulutraditioista.

Espanjalaisella kulttuurilla on suuri merkitys Sotelon työssä, ja hän on työskennellyt paljon flamencoartistien kanssa; hänen musiikistaan käytetään myös nimitystä ”spectral flamenco”. Toinen merkittävä musiikillinen vaikuttaja on Luigi Nono, jonka johdolla Sotelo täydensi opintojaan. Sotelolta kuullaan laaja kattaus kamarimusiikkia jossa kitaristi Petri Kumelan on merkittävä osuus.

Saksalainen huippuyhtye Musikfabrik tuo Viitasaaren Musiikin aika –festivaalille yhden vuosikymmenen kunnianhimoisimmista kansainvälisistä uuden musiikin projekteista: Harry Partchin uudelleenrakennetut instrumentit ja niille sävelletyn uuden ja alkuperäisen musiikin.

Viitasaarella kuullaan Partchin laaja teos ”And on the Seventh Day Petals Fell in Petaluma” sekä teokset tanskalaiselta Simon Steen-Andersenilta ja norjalaiselta Helge Steniltä (tunnettu myös nimellä Deathprod). Festivaalin tilaama odotettu kantaesitys ”Heritage”

Teosto-palkinnon voittaneelta Sampo Haapamäeltä kuullaan yhtyeen ”Pitch 43_tuning the cosmos” -konsertissa 7.7. Viitasaari Areenalla. Partchin innoittamana myös lapsille suunnatuissa työpajoissa rakennetaan ja piirretään mielikuvituksellisia soittimia.

Viitasaarella ensimmäistä kertaa vieraileva vaskikvintetti Ensemble Schwerpunkt perustettiin vuonna 2009 Hannoverissa, ja se on nopeasti kerännyt mainetta seikkailunhaluisena nuorena yhtyeenä. Festivaalilla yhtye esittää Heiner Goebbelsin Herakles 2 -teoksen ja heille sävellettyä ohjelmistoa joka saa lisäyksen festivaalin tilaamalla teoksella Ville Raasakalta. Pohjoismaiset sävellykset ovat samalla osa Nordic Decisive meetings –tapaamisia. Huippusolistien muodostama Trio Accanto (Marcus Weiss, saksofoni, Nicolas Hodges, piano, sekä Christian Dierstein, lyömäsoittimet) kamarimusiikkikurssin mentoroinnin lisäksi esittää muun muassa Stefan Prinsin heille kirjoittaman teoksen. Trion muusikot esittävät myös laaja-alaisesti omaa soolo-ohjelmistoaan festivaalin aikana. Festivaalin päättää pianisti Nicolas Hodgesin soolokonsertti, jossa hän esittää säveltäjä Brice Pauset’n kaanoneita.

David Moss on yksi uuden musiikin, sekä sävelletyn että improvisoidun, omaperäisimpiä ääniä. Hän on pitänyt yli 1000 soolokonserttia lyömäsoittajana ja vokalistina ympäri maailmaa. Moss vieraili Musiikin ajassa vuonna 1991 sekä vuonna 1993 Jyväskylän talvessa, jolloin Keskisuomalainen käytti taiteilijasta nimikettä ”möykän kummisetä”. Moss esittää festivaalilla kaksi sooloteosta, joista ensimmäisessä Moss etsii kadotettua melodiaa informaatioähkystä kärsivän yhteiskunnan keskeltä Ludwig Wittgensteinin kanssa, toisessa Harry Partchin Bitter Music -kirjaan perustuvassa luentoperformanssissa Moss elää Partchin kulkurivuosien vastoinkäymisiä suuren laman aikaan.

Helsingin kamarikuoron kanssa yhteistyössä järjestettävä toinen Einojuhani Rautavaara -kuorosävellyskilpailun finaali kuullaan 6.7.

Viitasaaren kirkossa. Finalisteja ovat nuoret säveltäjät Eugene Birman, Patiparn Jaikampan, Raphaël Languillat, Matilda Seppälä sekä Diana Soh.

Festivaalin vokaalimusiikin tarjontaa lisää Tuuli Lindebergin ja Petri Kumelan resitaali Tervamäen kappelissa jossa Minna Leinoselta kuullaan kantaesitys.

Nuorten säveltäjien yhdistys Korvat auki ry järjestää Musiikin aika -festivaalin yhteydessä kaksivuotisen projektin, joka syventyy Viitasaaren olemukseen. Keitä viitasaarelaiset oikein ovat ja mitä heillä on kerrottavanaan? Mitä he ajattelevat kaupunkiinsa kerran vuodessa ilmestyvästä nykymusiikkifestivaalista? Tämän vuoden festivaalilla projekti on ensimmäisessä, tutkivassa vaiheessaan. Korvat auki ry on koonnut paitsi säveltäjistä, myös muista muusikoista ja muiden taiteenalojen nuorista ammattilaisista koostuvan työryhmän, joka luo festivaaliviikolle useita erilaisia kohtaamisen ja jakamisen tiloja ja tilanteita.

Festivaalin avajaispäivänä yleisö pääsee sukeltamaan noin 30 vuoden taakse, kun entinen toiminnanjohtaja Markku Möttönen kertoo tapahtuman alkuvuosista. Samassa tilaisuudessa nähdään YLE:n tuottama dokumentti vuodelta 1983 John Cagen vierailusta Viitasaarella.