15.05.2015

Vavahduttavia täydennyksiä Sodankylän elokuvajuhlien ohjelmaan

Sodankylän 30. elokuvajuhlien maantieteellinen kattaus on jälleen kerran vaikuttava. Englantilaisen Mike Leigh’n johdolla pohjoiseen saapuu ohjaajamestareita Saksasta, Yhdysvalloista, Tanskasta, Puolasta ja Portugalista. Heistä jokainen edustaa maansa nykyelokuvan kovinta, omaperäisintä kärkeä, kuten kotimaisten vieraidemme huippuryhmä. ”Festivaalin aikana lennosta muotoutuvaa käsikirjoitusta” täydentävät vielä alan lujimpiin sankareihin kuuluvat mestariluokkien pitäjät Ranskasta, Espanjasta, Italiasta ja Saksasta.

Arvostetun Finland Festivalsin ”Vuoden festivaaliksi 2015” valitsema Sodankylän elokuvajuhlat juhlistaa myös monikymmenvuotisen johtajansa Peter von Bagh’n elämäntyötä useilla spesiaalitapahtumilla ja erikoisesityksillä. Ainutlaatuisia elämyksiä on niin ikään tarjolla karaoke- ja 70mm -näytöksistä 3D:hen ja livesäestettyihin mykkäelokuvaklassikoihin.

UUSIA TEKIJÄVIERAITA

Viime vuoden kovan puolalaisvieraan Pawel Pawlikowskin (Ida) vanavedessä Sodankylään saapuu Puolasta maan naisohjaajien ykkönen, vastikään Berliinin filmijuhlilla parhaan ohjaajan palkinnon saanut Malgorzata Szumowska (s. 1973).

Hänen uusin elokuvansa Body (2015) on mustan humoristinen tutkailu kuolemasta ja anoreksiasta poliisileskimiehen, hänen tyttärensä ja huuhaa-terapeutin vinkkelistä. Trillerimäinen In the Name Of (2013) puolestaan käsittelee katolisen homopapin kiirastulta. Lisäksi elokuvajuhlilla esitetään Szumowskan varhaisimpia mainetöitä.

Portugalin kärkiohjaajiin kuuluva ex-kriitikko Miguel Gomes (s. 1972) saapuu festivaaleille mukanaan tuorein teoksensa, joka on ollut jo etukäteen Cannesin filmijuhlien suurimpia puheenaiheita: Arabian Nights (2015) tarjoaa Tuhannen ja yhden yön kiehtovia tarinoita kolmessa osassaan yli kuuden tunnin ajan! Tabu (2012), kunnianosoitus mykkäelokuvalle, on puolestaan maagisen unenomainen runoelma rakkaudesta, muistoista ja Portugalin kolonialistisesta historiasta.

Aikaisemmin ilmoitettu kotimaisten tekijävieraiden lista upeista näyttelijöistä (Minna Haapkylä, Armi Toivanen, Kirsti Wallasvaara) sekä kokeneista ohjaajista (Petri Kotwica, Anssi Mänttäri, Ville Suhonen) saa vielä myöhemmin täydennystä, kun paljastetaan kotimainen ohjelmisto (jossa pitkiä ensi-iltaelokuvia on 4-5).

Paikalla ovat myös Aki ja Mika Kaurismäki, jotka muodostavat festivaalin taiteellisen toimikunnan yhdessä taiteellisen johtajan Timo Malmin kanssa.

MESTARILUOKAT

Sodankylän elokuvajuhlat painottaa entistä enemmän elokuvakasvatusta. Päävieraiden jo legendaaristen aamukeskustelujen ja perinteeksi muodostuvan aloitusseminaarin (ks. aikaisempi tiedotteemme Peter von Bagh -matineasta) ohella syventävää elokuvatietoutta jaetaan jälleen maailman huippuasiantuntijoiden mestariluokilla.

Mestariluokkien luennoitsijoina toimivat ranskalainen kriitikko Bernard Eisenschitz, espanjalainen kriitikko Miguel Marías sekä Italian Bolognan festivaalijohtaja Gian Luca Farinelli, jotka analysoivat mm. von Baghin suurimpia suosikkifilmejä. Saksalainen kriitikko Olaf Möller taas esittelee Slovakian 60- ja 70-lukujen suomalaisille tuiki tuntemattomia helmiä, jotka ovat syyttä jääneet ajan maineikkaan tshekkiläistuotannon varjoon.

MYKKÄELOKUVAT

1920–30-lukujen merkittävimpiin ranskalaisiin ohjaajiin kuuluneen Jacques Feyderin The New Gentlemen (Les Nouveaux Messieurs, 1929) on älykkäimpiä ja sofistikoituneimpia Ranskassa koskaan tehtyjä komedioita, jossa vanha, vauras aristokraatti ja nuori vasemmistoaktivisti kamppailevat viehkon ballerinan sydämestä.

Gaby Morlayn ja Albert Préjeanin tähdittämä elokuva on myös kohuteos, joka satirisoi aikansa Ranskan parlamenttia niin kovalla kädellä, että joutui sensuurin hampaisiin.

Romantikkojen uskaliaaseen heimoon kuuluvan Frank Borzagen Päivänsäde (Lucky Star, 1929) on karhean melodraaman pyhää maata siinä, missä King Vidorin ja F.W. Murnaun monet pääteokset, ja samalla tekijänsä mykkäelokuvakauden kaunis joutsenlaulu.

Sodassa haavoittunut, pyörätuoliin joutunut nuorukainen (Charles Farrell) rakastuu naapuriin resuiseen villikkotyttöön (Janet Gaynor), mutta kilpakosijoita riittää rasitteeksi asti. Onko rakkaus sittenkään tarpeeksi vahva kaikkien esteiden kukistamiseen?

Niin The New Gentlemenin kuin Päivänsäteenkin musiikista vastaa suvereeni Antonio Coppola; ensiksi mainitussa maanmainion Avanti! -orkesterin johtajan, jälkimmäisessä pianosäestäjän ominaisuudessa.

KARAOKERIEMUJA

Monille festivaaleille ja erikoisnäytöstilaisuuksiin levinnyt hulvaton elokuvakaraoke on syntynyt Sodankylän yöttömässä yössä. Järjestyksessään 30. Sodankylän elokuvajuhlien kunniaksi karaokenäytöksiä on kolmena yönä.

Palaamme alkulähteille rillumareikomedian kulttuurihistoriallisella perusteoksella Rovaniemen markkinoilla, jossa festivaalilogomme ”tunnusukot” vaeltavat Lapin kultakentillä Kärjen ja Helismaan rallien siivittäminä.

Kotimaisen elokuvan huippulaulujen kavalkadin tarjoaa Suomifilmi-sing-along, jossa Kulkurin valssin kaltaisten klassikoiden lisäksi lauletaan yhdessä uuden suomalaisen elokuvan hittejä Kaj Chydeniuksen ikivihreistä alkaen.

Kolmantena karaokenäytöksenä nähdään rytmimusiikin renessanssineron Princen tähdittämä Purple Rain. Iskevillä balladeilla ja ehtaa erotiikkaa sykkivällä funkpopilla Sodankylän rakastettua karaokenäytösperinnettä jatkava kulttielokuva kasvaa hybridiksi nuoruuden mittelöistä Deanin ja Brandon parhaassa hengessä, estottoman korneilla ja hervottomilla kasarimausteilla täydennettynä. Sodankylässä esilaulajana toimii Sam Huber.

70MM & 3D

Festivaali saa esityspaikoilleen uuden, entistä suuremman sirkusteltan. Juhlavuoden uudistuksen kunniaksi teltassa nähdään pitkästä aikaa kaikkein mahtavinta katsottavaa: 70mm filmiltä esitettäviä suurelokuvia, joiden sarja varmistuu myöhemmin. Vaikka kuinka monta katsomiskertaa kestävä 2001: Avaruusseikkailu on joka tapauksessa luvassa.

”Festivaalipalatsi” Lapinsuussa tarjoutuu puolestaan tilaisuus tutustua 3D-elokuvien rajattomiin mahdollisuuksiin. Aina avantgardistisen Jean-Luc Godardin Goodbye to Language -elokuvan rinnalla hongkongilaisen Tsui Harkin eepos The Taking of the Tiger Mountain edustaa perinteistä sotaseikkailua.

Uusien ulkomaalaisten elokuvien lista täydentyy julkaistavaksi myöhemmin. Monissa äänestyksissä maailman viime vuoden parhaaksi valitun Godard-elokuvan lisäksi esitetään ainakin Berliinin filmijuhlien Kultaisen karhun voittanut iranilaisen Jafar Panahin Taxi, Locarnon Kultaisen leopardin voittanut filippiiniläisen Lav Diazin From What Is Before, Bruno Dumontin ylistetty ranskalainen minisarjakomedia P’tit Quinquin yhtäjaksoisena esityksenä sekä argentiinalaisen Lisandro Alonson Jauja, jonka loistavasta kuvaustyöstä vastaa Timo Salminen.

KLUBILLA TAPAHTUU

Juhlaväki on tuttuun tapaan tervetullut irrottelemaan Hotelli Sodankylän festivaaliklubille elokuvajuhlien aikana. Kattavan klubikattauksen aloittaa kahdella keikalla suomalaisen iskelmä-rockin kärkinimiin lukeutuva Tuure Kilpeläinen & Kaihon Karavaani.

Jonna Tervomaa esiintyy klubilla kahdessa kokoonpanossa, niin Tourettes-yhtyeensä kanssa kuin Jonna Tervomaa & Jussi Jaakonaho -duon muodossa. Sam Huberin yhtye Cheese sekä sodankyläläinen kulttibändi Booger Harp tanssittavat myös festarikansaa.

Klubikattauksessa on mukana myös yllätysesiintyjä suoraan kotimaiselta huipulta.

…JA PALJON, PALJON MUUTA

Perinteitä kunnioittaen Sodankylän elokuvajuhlilla jaetaan perinteikäs Sodankylä-palkinto sekä järjestetään vieraiden ja henkilökunnan välinen Suomi vs. globalisaatio -jalkapallo-ottelu. Lisäksi luvassa on tutuksi tullut lastenelokuvaesitysten kimara.

Järjestämme yleisöllemme myös – kansainvälistä festivaaliperinnettä noudattaen – yllätysensi-iltaesityksen. Elokuvan identiteetti selviää katsojille vasta, kun alkutekstit lähtevät pyörimään.

Unohtaa ei sovi myöskään Sodankylän elokuvajuhlien päätöspäivää, jolloin yleisön suosikkiuusinnan ja loppuunmyytyjen näytösten uusintojen lisäksi luvassa on mm. aina suosittu Leffaraati itsensä Jukka Virtasen vetämänä – unohtamatta Ismo Alangon telttakeikkaa höystettynä elävällä kuvalla sekä Esko Männikön still-kuvilla.

www.msfilmfestival.fi